Hoppa till innehållet

De tar in 3,3 Mkr till ”Youtube för spel”

Bolaget Happy L-Lord, med spelplattformen Adventure Box, tar in 3,3 miljoner kronor i en ny runda. Bland investerarna finns styrelseproffset Eva Redhe och flera andra personer med kopplingar till speljätten Starbreeze. 

Adventurebox 3D-plattform – och dess vd och medgrundare Christopher Kingdon.
Adventurebox 3D-plattform – och dess vd och medgrundare Christopher Kingdon.

Stockholmsbolaget Happy L-Lord (NTL) beskriver sin produkt Adventure Box som en 3D-plattform för spelskapande. Tanken är att vem som helst ska kunna använda Adventure Box plattform för att skapa och dela spel med vänner i hela världen.

Bolaget startades i maj 2014 och har jobbat med teknikutveckling sedan dess. Än så länge har man varken intäkter eller en färdig produkt. Men man har en så kallad betaprodukt och enligt vd och medgrundare Christopher Kingdon har man tagit in cirka 15 miljoner kronor i riskkapital sedan starten.

Den senaste rundan på 3,3 miljoner kronor blev klar i fredags. Bland investerarna finns styrelseproffset Eva Redhe, tidigare vd och ordförande för Erik Penser Bank.

Redhe har bland annat investerat i Ftrack och medicinbolaget Spago Nanomedical, två bolag där hon även är styrelseordförande. Hon är med i investerarnätverken DHS Venture Partners (NTL) och Pokerface och sitter i styrelsen för börsnoterade Starbreeze Studios.

Läs mer: Eva Redhe en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Andra investerare är Viktor Vallin, avgående ledamot i speljätten Starbreeze valberedning, och David Wallsten, tillträdande ledamot i samma valberedning.

En fjärde investerare är Lorang Andreassen, tidigare huvudägare i Cherrybolagen.

”Den här investeringen tar oss fram till en större A-runda till sommaren. Då hoppas vi ta in 5 miljoner dollar i en internationell runda. Vi ska nu färdigutveckla produkten och mjuklansera den snarast. Hittills är den bara användartestad”, säger vd Christopher Kingdon.

Vad är ert mål med Adventure Box?

”Visionen är att bli ett Youtube för konsumentgenererade spel”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera