Hoppa till innehållet

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Ett effektivare betal- och bokningssystem. Det hoppas startupen Maitres på när de lanserar sin Uberliknande tjänst bland svenska restauranger.

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström
Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer SandströmBild: Press

Att komma in till stans populäraste restaurang, sätta sig till bords och äta en flerrätters middag utan att ta upp plånboken en enda gång. Det kan nu bli verklighet på några utvalda restauranger i Stockholm. Det är det nystartade företaget Maitres som under 2017 ska lansera sin app, som är kopplad till ett visst kassasystem som många restauranger använder sig av.

Bolaget har tagit in 6 miljoner kronor för att lansera sin app i första hand i Stockholm.

”Projektet startade med syftet att synliggöra stamgäster. Men det mynnade ut i en betalapp, där man både kan betala och boka bord”, säger Fredrik Tedsjö, en av de fyra grundarna.

Läs mer: Michelin betalar en miljard för svenskgrundade Bookatable

Fredrik Tedsjö har tillsammans med Anders Ingårda, Kristofer Sandström och Christian Olsson dragit igång satsningen. Alla fyra är entreprenörer med en bakgrund i restaurangvärden. När han ska beskriva hur appen ska användas rent praktiskt av användarna, drar Fredrik Tedsjö parralleller till Uber.

Läs mer: Google stämmer Uber för stöld

”Det är som att du lämnar in ditt kontokort i baren utan att egentligen göra det. Du registererar ditt kort och tar en bild på dig själv till appen, sen är det bara att kolla upp en restaurang och boka ett bord. Då kommer bokningen upp i restaurangens datasystem”, säger han.

Och likt Uber kommer restaurangerna och användarna kunna sätta betyg på varandra. Ser hovmästaren att den som vill boka bord har ett gott betyg är det mer troligt att de kommer få en plats. När besökaren sedan närmar sig restaurangen kopplar kassasystemet ihop sig med appen, och personalen blir förvarnad om gästens ankomst.

”Då kan personalen säga exempelvis 'Hej, Fredrik. Välkommen!', utan att jag varit där någon gång”, säger Fredrik Tedsjö.

Läs mer: Restaurang-app faller i börsen

Och trots att ens bord inte har blivit ledigt än, öppnas en nota till det virtuella bordet i appen, så att besökaren kan beställa i baren, utan att ta fram vare sig kort eller kontanter. Sedan när bordet blir ledigt förs notan över till det riktiga bordet.

Som det ser ut nu finns det ungefär 2.000 restauranger som har ett kassasystem som kan kopplas ihop med Maitres app. Initialt kommer 10 restauranger vara anslutna till appen under ett beta-test i vår.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

”Det har alltid varit viktigt för restauranger att ta god hand om sina stammisar, från ett ekonomiskt perspektiv såklart men också på grund av branschens höga yrkesstolthet. Det är det Maîtres bygger på”, säger Fredrik Tedsjö.

Planen är att lansera appen på bred front under hösten 2017.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera