Hoppa till innehållet

De vill skapa Sveriges svar på Solar City

Det svenska energibolaget Eneo Solutions tar in 20 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. "Vår vision är att bli Europas Solar City", säger vd:n Wilhelm Löwenhielm.

Personerna bakom Eneo Solutions vill skapa Europas Solar City.
Personerna bakom Eneo Solutions vill skapa Europas Solar City.

Personerna bakom Eneo Solutions vill efterlikna Tesla-grundaren Elon Musks framgångar med Solar City genom att hyra ut geoenergi- och solcellsanläggningar till svenska fastighetsbolag.

Hittills har företaget anställt sju personer och skrivit kontrakt med fem bolag som kunder, bland andra AFA Fastigheter i Stockholm och fastighetsbolaget Tulia. I en ny finansieringsrunda bidrar tre investerare med drygt 20 miljoner kronor för att se företaget växa.

"Vi har signat våra första kunder och vi behöver anställa både säljare och tekniska projektledare för att kunna bli större. Det är ett sådant bra drag i marknaden nu. Eftersom vi är ett litet företag som vill växa kommer en del av pengarna även användas för det systemstöd som det kräver", säger Wilhelm Löwenhielm.

Investerarna Gullspång Invest och RAM Rational Asset Management har investerat en majoritet av de 20 miljonerna och tar med det en väsentlig ägarandel i företaget. Privatpersonen Rikard Lindström, med en bakgrund på Spray och som operativ chef på Stardoll, går in med en mindre summa och tar plats i Eneo Solutions styrelse.

"Vi har samlat på oss mycket information om hur Solar City gjorde för att bli framgångsrikt och vi försöker kopiera så mycket vi kan ifrån hur de arbetade. Sen är det alltid så att nya marknader har nya förutsättningar. Men det är vår vision att bli Europas Solar City", säger Wilhelm Löwenhielm.

Nya marknader har nya förutsättningar. Men det är vår vision att bli Europas Solar City.

Genom att hyra ut solcellsanläggningar i stället för att enbart arbeta med installation vill Eneo Solutions göra processen mer friktionsfri för kunderna, det vill säga fastighetsägare. Och på den marknaden är de rätt ensamma i Sverige. Enligt Wilhelm Löwenhielm finns det potential att växa: I Tyskland kommer cirka 8 procent av all elförbrukning från solceller. I Sverige är jämförande siffra endast 0,06 procent. Och antalet soltimmar är inte heller ett problem.

"Sverige är förvånansvärt bra när det gäller solceller. Längs med ostkusten, Mälardalen och hela vägen upp till Umeå har vi lika många soltimmar som i mellersta Tyskland. Så förutsättningarna är bättre än vad man kan tro", säger han. 

"Vi hoppas också ta steget in i någon annan europeisk marknad det närmaste året", fortsätter Wilhelm Löwenhielm. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera