Vi delar bilar via bilpooler och hyr främlingars lägenheter via Airbnb. Nu är tiden mogen för att även dela ändra prylar med främlingar, det tror teamet bakom den nya tjänsten Hygglo.
Hygglo (NTL) är en marknadsplats som låter främlingar hyra prylar av varandra på dygnsbasis. Framför allt handlar det om relativt dyra inköp som används sällan, till exempel släpvagnar och sportutrustning.
Bakom Hygglo står entreprenörerna Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén. De två senare med erfarenhet från Mentimeter respektive Tidningskungen/Mediafy som såldes till Bonnier 2011.
Nu tar bolaget in 3,3 miljoner kronor från Schibsted (NTL) tillsammans med Cint-grundaren och Bo Mattsson (NTL) och Jakob Tolleryd (NTL), serieentreprenören bakom bland annat Compricer.
”Vi har varit intresserade tjänster inom delningsekonomin en lång tid och gjort ett par investeringar på området. Anledningen till att vi nu väljer att satsa på Hygglo är att teamet bakom är otroligt duktiga och att vi tror att de har stora chanser att lyckas”, säger Miriam Grut Norrby, Investment Manager på Schibsted Growth.
Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja.
Schibsted äger sedan tidigare köp- och säljsajten Blocket. Miriam Grut Norrby ser uthyrningstjänster som Hygglo som ett möjligt komplement till koncernens övriga marknadsplatser.
Läs mer: Schibsted lanserar "hipster utmanare" till Blocket
”Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja. Jag hoppas att vi kan bidra med vår erfarenhet av att bygga marknadsplatser ör att hjälpa tjänsten att växa och locka nya användare”, säger hon.
I dag finns ett antal tjänster med samma affärsidé som Hygglo på den svenska marknaden. Di Digital har tidigare rapporterat om bland annat Delbar.se och Rentl. Ingen av tjänsterna har dock lyckats slå igenom på bred front, något som Hygglo är fast beslutna att lyckas med.
Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin
”Idén att låta personer hyra prylar av varandra är inte unik, däremot har ingen annan aktör gjort det tillräckligt bra. Vi vill bli det bolag som faktiskt får konceptet att funka”, säger Hygglos vd Ola Degerfors.
I dag finns över 1600 objekt listade på Hygglo och antalet växer med 6-7 per dag. Varje dag sker runt en transaktion. Målet är att så många användare ska börja använda tjänsten att det lätt ska gå att hitta det föremål man vill hyra i sitt eget närområde.
Det nya tillskottet i kassan ska hjälpa bolaget att utveckla plattformen och, framför allt, lära sig mer om användarbeteenden då det kommer till det relativt nya affärsområdet pryluthyrning.
Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo.
”Att dela och hyra ut prylar istället för att köpa dem är ett nytt beteende som kan ta tid att växa fram. Vi behöver lära oss mer om hur vi kan påskynda utvecklingen”, säger Ola Degerfors.
Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo för idén att på olika sätt dela våra ägodelar med andra. En ökad miljömedvetenhet är en annan faktor som gör tidpunkten rätt.
”Hållbarhet är en viktig drivkraft för vår tjänst. Man vinner mycket på att återvinna de saker som kastas bort, men miljövinsterna är ännu större på att öka användningen av de saker som faktiskt produceras. Där finns stora miljövinster att göra”, säger Ola Degerfors.