Hoppa till innehållet

Debatt: "Bekämpa inte delningsekonomin med förbud och lagar"

Det är inte bara längre hotell som hyr ut rum, eller renodlade taxibolag som kör taxi. Regeringens ryggradsreflex verkar vara att vrida åt regleringarna. Det är helt fel, skriver folkpartisten Mathias Sundin.

Mathias Sundin (FP) och Airbnb
Mathias Sundin (FP) och AirbnbFoto: Pressbild från Riksdagen.se

Detta är debattinlägg av Mathias Sundin (FP), riksdagsledamot för Östergötland. Följ Mathias på Twitter.


Utslaget för Airbnb i hyresnämnden är ett i en rad av negativa besked för företag och människor verksamma inom delningsekonomin. Regeringen har aviserat att man ska klämma åt Uber och reglera crowdfunding och Transportstyrelsen menade nyligen att UberPOP borde vara olagligt.

LÄS MER: Stort bakslag för Airbnb i Sverige – hyresnämnden stoppar uthyrning

Flera händelser av den här typen kan komma att bromsa delningsekonomin, vilket inte vore bra. Att dela saker innebär oftast ett mer effektivt utnyttjande av resurser. Att köpa en jordfräs för att använda ett par gånger per år är ineffektivt. Via ett företag som Grannsaker kan man istället hyra ut den till folk i sin närhet. Att en lägenhet i centrala Stockholm står tom medan man är i sommarstugan är också ineffektivt. Istället kan man enkelt hyra ut den via Airbnb.

Detta ställer nya krav på politiken och myndigheternas regleringar. Det är inte bara längre hotell som hyr ut rum, eller renodlade taxibolag som kör taxi. Regeringens ryggradsreflex verkar vara att vrida åt regleringarna, men det tror jag är helt fel väg att gå. Naturligtvis måste vi ha ordning och reda, ett bra konsumentskydd och möjlighet att få in skatt, men samtidigt se till att dessa företag kan växa.

Politiker pratar ofta om att även enklare jobb måste få finnas, som en väg ut ur arbetslöshet och utanförskap. Delningsekonomin kan skapa många av dessa jobb, som skapar små eller stora sidoinkomster. I detta finns en risk för en stor konflikt kring arbetsmarknaden, som ett utfall i en domstol i Kalifornien visar. Domstolen slog fast att en Uberförare skulle räknas som anställd, trots att denna faktiskt inte var anställd.

Delningsekonomin kan komma att medföra färre traditionella anställningar, men därmed inte nödvändigtvis otryggare sådana. Framförallt kan den skapa vägar in på arbetsmarknaden. Vi måste anpassa våra regler därefter.

Allt ligger emellertid inte på politiken. Företagen har störst påverkan på att delningsekonomin kan fortsätta utvecklas positivt. Att som Uber brista i kontrollen av sina förare, som Di Digital visade i somras, är oacceptabelt. Om sådant är vanligt förekommande kommer tuffa regleringar som ett brev på posten.

LÄS MER: Ubers förarkontroller är en bluff

Sverige ligger långt fram som IT-nation och har flera framgångsrika startupföretag. Delningsekonomin har en chans att skapa ännu mer genomslag. Trots det bekämpar många länder dessa företag med förbud och lagar. Låt inte Sverige gå den vägen. Politiken måste vakna och få upp dessa frågor på dagordningen.


Detta är ett debattinlägg av Mathias Sundin (FP), riksdagsledamot för Östergötland. Följ Mathias på Twitter.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera