Hoppa till innehållet

Debatt: ”Ersättningsnivån är helt rimlig”

Sjukvårds- och folkhälsoministern Gabriel Wikström för att sänka ersättningen för digitala vårdcentraler. Nu svarar aktören Min Doktor. ”Ersättningsnivån är inte alls för hög, snarare i minsta laget”, skriver Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig.

Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på den digitala vårdcentralen Min Doktor.
Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på den digitala vårdcentralen Min Doktor.

Den ersättning som utgår för digitala läkarbesök idag är helt rimlig för den tjänst som Min Doktor levererar. Vi hänvisar till en studie gjord av Björn Ekman på Lunds universitet som jämför produktionskostnader av digitala vårdbesök (cirka 1000 kr) och fysiska vårdbesök (cirka 1700 kr). 

Läs även: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas 

Den direkta ekonomiska besparingen är uppenbar. Till det kommer den indirekta besparingen, som utgörs av insparade resor till vårdcentraler, arbetstid som inte går förlorad och åkommor som behandlas i tid. 

Min Doktor (NTL) grundades 2013 och har sedan starten handlagt cirka 80 000 patientärenden. Lösningen är baserad på skriftlig kommunikation, en strukturerad datainsamling av samma besvärsspecifika frågor som läkaren annars ställer inne i besöksrummet.

Våra läkare kan vid behov skicka patienten för provtagning eller radiologi på en fysisk mottagning. Detta innebär en kvalitetssäkring, att vi kan behandla fler åkommor och möjliggör både exspektans och uppföljning – allt ingår i en och samma ersättning från det offentliga vilket gör det kostnadseffektivt för samhället. 

Den ersättningsnivå som finns idag är alltså inte alls för hög, den är tvärtom i lägsta laget.

Läs mer: Hon tvingas bort från Min Doktor: ”Behöver olika ledare i olika faser”

Den medicinska kvaliteten, patientsäkerheten, håller vi högst. Det är vår kärnverksamhet och anledningen till vår existens. Våra 50 specialistläkare, vårt kvalitetsteam och hela huvudkontoret på 75 personer i Malmö är starkt engagerade i ambitionen att vara den bästa vårdgivaren i branschen. 

Den ersättningsnivå som finns idag är alltså inte alls för hög, den är tvärtom i lägsta laget.

I det ingår också att ta också stort ansvar för den ekonomiska effekt vi har på samhället. Vi vill inte driva överkonsumtion av vård och 21 procent av alla ärenden som kommer in hänvisas direkt till 1177 eller fysisk vård. Dem begär vi ingen ersättning för och vi betalar dessutom tillbaka patientavgiften.  

Det är en god ambition att Sverige vill bli bäst på e-hälsa, att ta teknik till hjälp för att effektivisera vårdens arbetsprocesser och kunna skala upp resurserna för att möta de ökande behoven av vård. Flera studier visar att digitaliseringen av vården innebär en potentiell besparing på miljarder. 

Läs även: 7 startupbolag som vill digitalisera vården

Då behövs ersättningssystem som premierar utvecklingen av digitala lösningar, sensorer och andra uppkopplade instrument som kan komplettera termometern i husapoteket och flytta en stor del av vården till hemmet. Och för det behövs externa innovationer, det offentliga kan inte och ska inte ge sig på att utveckla egna lösningar och konkurrera med så kallade snabb-växare som skapar jobb och skatteintäkter. 

Att börja med att begränsa möjligheterna till utveckling kan aldrig vara rätt metod för att lösa den omställning som krävs i vården. Man kommer aldrig göra besparingar om man inte först gör investeringen. Ställ istället höga krav på kvalitet, transparens och arbete med minskad antibiotikaanvändning på oss underleverantörer och upphandla smart. Använd oss som det komplement vi är.

Läs även: Kry: ”Onlinevård är inte dyrare än fysisk vård” 

Som minister kan Gabriel Wikström ta ledarskap och få landstingen att driva denna utveckling gemensamt istället för att alla ska sitta på sin egen kammare och utveckla ännu fler system som inte kommunicerar, egna regelverk och modeller för respektive landsting. Digitalisering bryter ner geografin och vård är en nationell angelägenhet. 

Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på Min Doktor.

 Detta är en debattartikel. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!


 Läs även: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas  Foto: Erik Nylander/ TT
Sjukvårds- och folkhälsoministern Gabriel Wikström ställer sig positiv till digitala vårdcentraler men anser att ersättningssystemet måste ändras. ”Dagens ersättningssystem gör incitamenten för höga för att öppna digitala vårdcentraler.”


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera