Hoppa till innehållet

Debatt: ”Inför ett skatteavdrag för delningsekonomin”

Reglerna som styr den svenska delningsekonomin skrevs då det inte fanns någon smartphone. Sverige behöver ett skatteavdrag för de som nyttjar delningsekonomin, skriver företrädare för teknikbolag som Uber, Airdine och Fundedbyme.

Alok Alström är Sverigechef på Uber.
Alok Alström är Sverigechef på Uber.Foto: TT

Imorgon träffar vi regeringens delningsekonomiutredning som ska kartlägga hur delningsekonomin fungerar, och behovet av reformer. Vi är glada över att ha blivit inbjudna och ser det som en tydlig signal att regeringen tar den framväxande delningsekonomins förutsättningar på allvar.

Men vad är delningsekonomin och vad är den bra för? Det finns flera olika definitioner men vi definierar delningsekonomin som ett sätt för privatpersoner att använda det de har mer effektivt, oavsett om det är en kompetens, en fysisk tillgång eller en kombination. Alltför många av våra resurser står oanvända eller underutnyttjade; fritidshus står tomma större delen av året och bilar står parkerade majoriteten av tiden, och på samma sätt har många hushåll verktyg som används en gång under hela sin livstid.

Delningsekonomin handlar också om att ge ett uppdrag till grannens tonåring som klipper gräsmattan, killen som hjälper till att montera IKEA-möbler, tjejen som söker crowdfunding för att starta eget eller middagen som du kan servera för fyra personer istället för att äta själv.

Men delningsekonomin är inte bara ett sätt för privatpersoner att tjäna extra pengar genom att använda deras tillgångar och kompetenser mer effektivt. För samhället kan delningsekonomin bidra till att minska miljöpåverkan genom minskad resursanvänding, ökad integration genom att minska trösklarna för att gå från bidrag till arbete och motverka ungdomsarbetslöshet genom att ge unga ett första steg in i sysselsättningpå arbetsmarknaden för att nämna några exempel.

Varför blomstrar delningsekonomin först nu? Vi har ju förvisso delat saker sedan lång tid tillbaka, men det har alltid bromsats av otryggheten för att göra upp affären. Till exempel, risken att skada din bil eller ditt hus eller inte få betalt. Tillit har varit nödvändig för transaktionen men har tagit lång tid att bygga upp genom exempelvis en långsiktig affärsförbindelse eller familje- och vänskapsband.

Men tack vare dagens informationsteknik har transaktioner som tidigare ansetts för riskfyllda eller inte tillräckligt värdeskapande möjliggjorts genom den tillit som delningsekonomins plattformar skapar. Med ratingsystem, realtidsinformation, GPS-teknik och digitala betalsätt har delningsekonomiföretagen skapat nya möjligheter för användare som både köper och säljer. Tack vare tekniken är det både tryggt, snabbt och enkelt att dela. 

Skatter ska betalas och regler följas.

Dock står det klart att dagens regler skrevs i en tid då smartphones inte fanns. Ett tydligt exempel är vårt skattesystem som är för komplicerat för verksamheter där transaktioner sker i liten skala med små summor. Skatteverket bedömer i sin delrapport om delningsekonomi från mars i år att nuvarande system faktiskt kan tillämpas på delningsekonomin - men vi tycker inte att det är bra nog. Samtidigt som skattesystemet ska finansiera våra gemensamma behov ska det också underlätta för samhällsnyttigt företagande.

Många olika delningsfrämjande förslag har redan presenterats; från en delningsskatt till ett delningsekonomiavdrag. Här anser vi att utredningen borde undersöka möjligheten att införa ett generellt delningsekonomiavdrag som liknar det som redan finns i dag på 40 000 kronor per år om du hyr ut ditt hus eller din lägenhet men som skulle gälla generellt för inkomster från delningsekonomin. Den danska regeringen beslutade nyligen att utreda ett delningsekonomiavdrag som en del av sin tillväxt- och framtidsstrategi för danskt näringsliv för att få fler danskar att dela mer.

Det finns även flera viktiga samhällsbehov som behöver tas om hand inom delningsekonomin: Människor som köper produkter och tjänster behöver skyddas, liksom de människor som utför uppgifterna och tillhandahåller tjänsterna. Skatter ska betalas och regler följas. Det gamla sättet att göra det på är att det ska finnas en tydlig skillnad mellan det privata och professionella. Men sanningen i dag är att skillnaden minskar och gränserna flyter ihop.

Människor får extra inkomst genom att hyra ut deras fritidshus, att bjuda in främlingar på middag och dela kostnaderna, hjälpa varandra med hushållssysslor eller dela bilkostnader. Nya levnadsmönster kräver skatter och regler som hänger med.

Sverige ligger i delningsekonomins framkant med både lokala och internationella aktörer. Men för att vi ska stå oss väl i den internationella konkurrensen och inte bli omsprungna krävs åtgärder nu. Vårt budskap till regeringens utredare och svenska beslutsfattare är att Sverige behöver moderniserade regelverk för delningsekonomin om delningens småskaliga företagande ska blomstra och Sverige ska dela mer till fler.

Charlie Hedström, vd, Airdine

Erik Wallin, vd och grundare, Bag Hitch

Robin Hesselstad, vd, Buddler

Daniel Daboczy, vd och grundare, Fundedbyme

Johan Hedkvist, vd och medgrundare, Rentl

Magnus Engervall, Sverigechef, Snappcar

Robin Szekely, vd och grundare, Taskrunner

Alok Alström, Sverigechef, Uber

Jacob Rudbäck, vd och grundare, Yepstr


 

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera