Hoppa till innehållet

Debatt: "Uber smutskastar delningsekonomin"

Vi ställer oss bakom delningsekonomin. Men Ubers affärsmodell för tankarna till dåtiden snarare än framtiden. Det skriver Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla. 

Claudio Skubla, tf Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.
Claudio Skubla, tf Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Detta är ett debattsvar av Claudio Skubla, tf förbundsordförande för Taxiförbundet. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!

 


 

Till att börja med vill vi klargöra att Taxiförbundet ställer sig bakom delningsekonomin. Vi är ju själva en del av den. I debattartikeln med titeln “Taxiförbundet smutskastar delningsekonomin”, skriver Erik Wallin och Robin Szekely att delningsekonomi innebär ”att privatpersoner i allt större utsträckning delar resurser med varandra på en mängd områden”. Taxi är ett sätt att låta många personer dela på de bilar som redan finns, istället för att varje person ska äga varsin bil – på så sätt en del av delningsekonomin som de beskriver den.

Vi är glada att Erik Wallin och Robin Szekely lyfter frågan och vi delar bedömningen att dialog är vägen framåt. Faktum är att jag deltog på ett seminarium i riksdagen för inte alltför länge sedan där Erik Wallin också närvarade, där vi diskuterade just delningsekonomin tillsammans med Uber, politiker, näringsliv och andra aktörer som berörs av frågan. Mer initiativ av den här typen behövs. Alla tjänar på en nyanserad och saklig debatt om hur vi ska kombinera den potential som finns i delningsekonomin med ett välfungerande välfärdssamhälle.

Det håller inte att år 2015 undvika ansvar och därigenom skatter på det sätt som Uber gör, särskilt inte när ens företag är värderat till 62 miljarder dollar.

 

Vad vi däremot inte håller med om, är att man kan likställa ett riktigt jobb med en riktig lön med att ”få en flaska vin av en granne som tack för att ha vattnat blommorna när hon är på semester”. Ett företag av Ubers storlek har ett ansvar att se till att skatt betalas för deras anställda, och att de följer gällande lagstiftning. Det håller inte att år 2015 undvika ansvar och därigenom skatter på det sätt som Uber gör, särskilt inte när ens företag är värderat till 62 miljarder dollar. En sådan konkurrensstrategi tycker vi för tankarna till dåtiden snarare än framtiden.

Om fler stora företag undviker ansvar och därmed skatter på samma sätt som Uber kommer detta att innebära stora konsekvenser för välfärdsstaten och samhällets utformning. Men redan idag innebär det konsekvenser för enskilda privatpersoner. Uber marknadsför sin tjänst UberPOP gentemot sina förare som ett sätt att tjäna pengar, medan man mot myndigheter och i media väljer att kalla upplägget för ”samåkning” och argumenterar att ”pengarna täcker precis kostnaden för bilen”. Att Ubers kommunikation ser så olika ut gentemot olika målgrupper beror på att det går att tjäna pengar på UberPOP - men bara om man undviker skatt.

Ubers marknadsföring grundas alltså på förutsättningen att utföraren struntar i skatt.

 

Ubers marknadsföring grundas alltså på förutsättningen att utföraren struntar i skatt. Det dubbla budskapet från Uber är oärligt och argumentationen riskerar att leda till att enskilda individer blir skyldiga skatteverket pengar utan möjlighet att betala tillbaka. Uber säger dessutom att allt som krävs för att köra UberPOP är ett B-körkort, samtidigt som UberPOP-förare har dömts för avsaknad av taxilicens. Att låta individer stå för det som i själva verket borde vara Ubers ansvar som arbetsgivare, utan att ens tala om det annat än i juridiska texter tycker vi minst sagt är mycket märkligt.

Erik Wallin och Robin Szekely skriver att vi definierar vår syn på begreppet delningsekonomi på ShareFix hemsida. Detta stämmer inte. Vår bild av vad delningsekonomi är stämmer väl överens med deras. Den definition de hämtat är ShareFix definition av delningsekonomi, avsedd att spegla hur Uber använder sig av begreppet för att slippa ansvar. Vi tror att delningsekonomin har en ljus framtid och ser framemot att vara en del av denna även i framtiden. Men för att detta ska bli verklighet måste de företag som verkar inom delningsekonomin ta samma ansvar som andra företag. Om det är någon som smutskastar delningsekonomin idag så är det Uber.

Claudio Skubla
Tf Förbundsdirektör
Svenska Taxiförbundet


 

Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera