Hoppa till innehållet

Deezer lanseras i USA

Den franska musikstreamingtjänsten Deezer lanseras i USA den här veckan på den redan starkt konkurrensutsatta marknaden. Det skriver Wall Street Journal.

Den förre MTG-chefen Hans-Holger Albrecht är vd för Deezer.
Den förre MTG-chefen Hans-Holger Albrecht är vd för Deezer.Foto: TT

Deezers musiktjänst kommer att kosta 10 dollar per månad, motsvarande cirka 85 kronor. 

Det här är en förändring i musiktjänstens strategi eftersom Deezer tidigare uppgett att den inte hade några planer att tävla med Apple och Spotify i USA. Tidigare var planen att hitta teleoperatörer att erbjuda sin musiktjänst genom. En del av Deezers kunder har exempelvis fått tillgång till tjänsten genom den amerikanska mobiloperatören AT&T i USA.

Samtidigt ser Deezer möjligheten att få draghjälp efter att musiktjänsten har gjort sin tjänst tillgänglig för hörlursbolagen Cricket, Sonos och Bose kunder i USA, rapporterar Wall Street Journal.

Läs även: Musiktjänsten Deezer tar in närmare en miljard

Beslutet innebär nu att Deezer utmanar svenska Spotify på musikbranschens viktigaste marknad.

Musiktjänsten Deezer lanserades i Frankrike 2007. Förra året planerade företaget att börsintroduceras men planerna avbröts i slutet av oktober efter att värderingen inte nådde den nivå som företagsledningen hade räknat med.

”Vi såg inte att värderingen som skulle ha blivit var den som vi ville ha. En svag marknad och osäkerhet är aldrig en bra kombination, sade Deezers vd Hans-Holger Albrecht, tidigare MTG-chef, till Venture Beat. 

Läs mer: Deezer säljer poddplattformen Stitcher

I stället för en börsnotering, som hade gett bolaget cirka 300 miljoner euro som hävstång mot konkurrenterna, tog bolaget i januari in 110 miljoner dollar, motsvarande 935 Mkr, från telekombolaget Orange och befintliga delägare.

Deezer uppges ha sex miljoner betalande kunder runt om i världen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera