Hoppa till innehållet

Dela på taxinotan med ny samåkningstjänst

Den kontroversiella samåkningstjänsten Uber Pop blev nedlagd. Nu vill Wayway få fler att dela på taxinotan när de reser i jobbet.

Joakim Lundborg är en av grundarna till bolaget bakom taxitjänsten Wayway.
Joakim Lundborg är en av grundarna till bolaget bakom taxitjänsten Wayway.Foto: Wayway

Olaga taxitrafik som resulterar i böter. Bristande kontroller av förare. Bråk med Taxiförbundet.

Den omstridda tjänsten Uber Pop, som lades ner i maj, hade inte de mer traditionella taxibolagen på sin sida. Snart lanseras dock en samåkningsapp som redan från början har en del av branschen med sig.

Taxitjänsten Wayway, vars användare ansluter sig genom sina arbetsgivare, erbjuder taxiresor som det går att dela på. Avtalet med Taxibokning Sverige innebär att omkring 150 taxibolag omfattas, däribland Taxi Stockholm. Anställda på företag får möjligheten att dela på sina resor och på så vis sänka kostnaden.

”Taxibolagen får ett mer attraktivt erbjudande mot sina kunder. Fler kommer att dela resa till och från flygplatser, istället för att ta varsin bil. Om man är med kommer man att kunna erbjuda taxi billigare än sina konkurrenter”‚ säger Joakim Lundborg, en av Wayways grundare.

Appen, som enligt honom har kostat ”några miljoner” kronor att utveckla, lanseras de närmsta veckorna. Användare som exempelvis står på Arlanda och vill boka en taxi får se vilka fler i närheten som letar efter resor till liknande destinationer.

Om tre kunder åker tillsammans delas taxinotan på tre medan 30 kronor tillkommer som en avgift till Wayway. Kundernas arbetsgivare får sedan separata fakturor för resan.

Varför ska två kolleger, som antagligen vill ta sig fort till ett möte och kanske prata jobb på vägen dit, dela på notan med någon som ska någon annanstans?

”Man kan välja själv om man vill dela eller inte. Jag var nyligen på konferens och skulle till Ängelholms flygplats från Helsingborg. Vi var tio personer från samma mässa. Alla satt i varsin bil. Det är till och från flygplatser, mässor, järnvägsstationer, events, konferenser och stormöten inom bolagen som det troligtvis kommer att ge mest effekt”, säger Joakim Lundborg.

Wayway väntar sig att lansera en samåkningsapp för konsumenter under hösten. Bolaget som står bakom tjänsten, Break A New Ground, har hittills tagit in 15 miljoner kronor i finansiering.

Förutom taxitjänsten Wayway har man lanserat Farewell, ett logistikverktyg som är tänkt att effektivisera transportföretagens användning av lastutrymmen.


 

Läs mer:

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop.

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop

Di Digitals Sven Carlsson.

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Foto:

”Ubers förarkontroller är en bluff”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera