Hoppa till innehållet

Delägaren: Börsen kommer att missförstå Spotify

Spotify kommer att nå 100 miljoner prenumeranter och går till börsen värt över 130 miljarder kronor. Det säger delägaren GP Bullhound – som har haft rätt om Spotify förut.

Robert Ahldin är delägare i investmentbanken GP Bullhound, som investerade i Spotify 2014.
Robert Ahldin är delägare i investmentbanken GP Bullhound, som investerade i Spotify 2014.Foto: Sammy Steen/TT

Spotify har tecknat sitt sista stora licensavtal, denna gång med Warner Music. 

Enligt Robert Ahldin, delägare på investmentbanken GP Bullhound som investerade i Spotify 2014, kan musikjätten handlas på New York-börsen så tidigt som det fjärde kvartalet i år.

”Det här krattar manegen för deras börsnotering”‚ säger han till Di Digital.

Han ser också att Spotify kommer att bli betydligt större än dagens 60 miljoner prenumeranter.

”De är på väg att nå 100 miljoner betalande användare”, säger Robert Ahldin.

Som delägare talar han i egen sak. Men GP Bullhound har haft rätt om Spotify förut. I september 2015 spådde banken att Spotify skulle nå 50 miljoner prenumeranter senast i februari 2017.

Den 2 mars berättade Spotify att målet var nått.

Läs mer: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare 

”Tiden det tar Spotify att skaffa tio miljoner nya användare har minskat hela tiden. Det har varit som en halveringstid. Det vi ser är att tillväxten i användare och betalande användare kommer att bestå under lång tid framöver”, säger Robert Ahldin.

Varför går Spotify till börsen nu?

”I och med att de vill sätta igång en marknadshandel utan att sälja ut nya aktier så är värderingen inte lika viktig. Det som håller tillbaka värderingen i dag är att bolaget rapporterar förluster. Det kommer att ta ett tag innan de här avtalen träder i kraft och Spotify sänker sina kostnader och höjer sina maringaler. Spotify kommer att vara lite missuppfattade på börsen eftersom resultaträkningen inte kommer tilltala alla. De kommer nog inte att rapportera vinster under sitt första kvartal men när de gör det kommer värderingen att öka.”

 Det nya licensavtalet är spiken i kistan. Maktbalansen har skiftat

Är det ett problem att många av Spotifys nya användare kommer in till ett lägre pris genom rabattkampanjer?

”Det är ett kortsiktigt problem men långsiktigt är det en stor möjlighet. Det vi märker med produkten är att det är väldigt låg churn. De som kommer in som betalande användare tenderar att stanna där. På många sätt påminner Spotifys affär om en mobiloperatörs – bara att man tappar färre kunder.”

Den som vill köpa Spotifys aktie på börsen får vänta till noteringen. Samtidigt har det under flera år pågått en inofficiell handel. En del av gråhandeln har förmedlats av GP Bullhound.

I dag handlas Spotify-aktien för 3 700 dollar. Det ger en värdering av hela bolaget på 14 miljarder dollar, eller 113 miljarder kronor.

Kommentar: ”Kära Spotify – kan vi prata om börsen nu?” 

Robert Ahldin tror dock att den siffran är i underkant. Han syftar på olösta personaloptioner och en uppgörelse med långivaren TPG som kan höja bolagsvärdet vid noteringen.

”Jag tror man får räkna med 16 eller 17 miljarder dollar i marknadsvärde efter utspädning”, säger han.

När skiftar maktbalansen mellan skivbolagen och Spotify?

”Det är en bra fråga. När jag kom i kontakt med bolaget 2007 satt de i en dålig förhandlingsposition för att få loss musikkatalogerna för att testa sin tjänst. Jag skulle säga att det nya licensavtalet är spiken i kistan. Maktbalansen har skiftat till Spotifys fördel. I Sverige utgör Spotify mer än hälften av skivbolagens intäkter och det håller på att ske på allt fler marknader. Därmed är de en maktfaktor som är starkare än skivbolagen. Men de är beroende av varandra, så det är ett förhandlingsspel som måste skötas bra av båda parter.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera