Den tyska matleveransjätten Delivery Hero fortsätter att växa snabbt. I somras när bolaget tog in en knapp miljard i nytt kapital värderades det till hela 26 miljarder kronor. Svensken Niklas Östberg som är bolagets medgrundare och vd har tidigare pratat om att de gör sig redo för en börsnotering. Men de planerna skjuts nu allt längre på framtiden.
”Om börsen hjälper oss att bygga en bättre verksamhet så går vi till börsen. Men just nu har vi så mycket annat att jobba på att det inte riktigt passar”, säger Niklas Östberg när Di möter honom på startup-konferensen Slush i Helsingfors.
De som kan bevisa att deras affär fungerar har tillgång till kapital men det som är lite tidigare och inte bevisat sig har det tufft.
Delivery Hero har gjort ett antal förvärv den senaste tiden, bland annat i Foodora som levererar lyxigare mat och håller på att lanseras brett i Sverige.
”Vi gör ganska många investeringar och då är det bra att vara onoterad. Man behöver inte förklara varför man lägger 30 miljoner på en viss sak som kortsiktigt ser dum ut men som är bra långsiktigt”, säger han.
Niklas Östberg ger ett tydligt besked om att någon notering inte är att vänta i närtid.
”Det kommer inte bli i år och det kommer inte att bli i början på nästa år heller. Eventuellt i slutet av nästa år”, säger han.
Delivery Hero ägs till knappt 40 procent av tyska Rocket Internet, där svenska Kinnevik är delägare. Rocket Internet har haft det tufft på börsen den senaste tiden efter att portföljbolaget Hellofresh tvingades dra tillbaka sina börsplaner. Flera internetbolag som Deezer och Hellofresh har den senaste månaden tvingats dra tillbaka noteringserbjudande eller kraftigt sänka priset. Niklas Östberg säger att han märker hur investerarklimatet håller på att förändras.
”Just nu finns en stor osäkerhet om hur marknaden kommer att se ut framåt, det har också ändrat sig på privatmarknaden. De som kan bevisa att deras affär fungerar har tillgång till kapital men det som är lite tidigare och inte bevisat sig har det tufft”, säger Niklas Östberg.
Samtliga internetbolag som fått dra tillbaka sina noteringar på senaste tiden har drivits med förlust. Enligt Niklas Östberg är det tydligt att vinst är något som investerarna börjat titta allt mer på.
”Absolut, det är mycket större fokus på sista raden. Det är mindre fokus på tillväxt och mer på lönsamhet. Fundamentalt är det ju det företag handlar om, att visa vinst”, säger han.
Går Delivery Hero med vinst?
”Nej. Frågan är vilken den bästa vägen dit är och vi känner att det för oss är genom att öka intäkterna. Andra bolag måste komma dit genom att kapa kostnader”.
Bör ett internetbolag gå med vinst för att kunna gå till börsen idag?
”Nja, man måste nog vara relativt nära vinst och ha en bevisad modell. Folk kan acceptera att du gör vinst nästa år men inte om två år”.
Lyssna även på veckans Digitalpodden: Vad betyder de inställda börsnoteringarna för techsektorns framtid?
http://embed.acast.com/digitalpodden/direktfransimeistockholm-borsdrommarsomgarikras-miljardforsaljningenavkingochnaringsministernssviknastartup-loften