Hoppa till innehållet

Delivery Hero stiger i debuten – hans del värd 500-600 Mkr

Tyska Delivery Hero, med vd och medgrundare Niklas Östberg i spetsen, stiger vid debuten på Frankfurt-börsen under fredagen. Noteringen är den största av ett tyskt techbolag på tre år.

Delivery Hero, med vd och medgrundare Niklas Östberg i spetsen.
Delivery Hero, med vd och medgrundare Niklas Östberg i spetsen.Bild: Linus Sundahl-Djerf

Delivery Hero tog steget in på Frankfurt-börsen under fredagen. Detta sedan teckningskursen fastställts till 25,5 euro, vilket är toppen av intervallet.

Klockan 13:30 hade aktien stigit till 27,4 euro på en stigande börs. Följ kursen här. Analet aktier är drygt 153 miljoner, vilket indikerar ett börsvärde på cirka 40,7 miljarder kronor. 

”Det är en fantastisk dag för Delivery Hero, våra investerare och hela den europeiska techsektorn. Nu ska vi fortsätta bygga ett av Europas ledande teknologiföretag”, säger bolagets vd och medgrundare Niklas Östberg till Di Digital.

Inför börsdebuten bytte aktier värda närmare en miljard euro ägare. Vid sidan av de nyemitterade aktierna är det främst storägaren, den tyska startupfabriken Rocket Internet, som säljer existerande aktier inför noteringen.

Tyska Delivery Hero är en global hämtmatskung med ett nätverk av 150 000 restauranger i 40 länder i Europa och övriga världen.

Bolaget grundades i Berlin 2011 av Niklas Östberg tillsammans med en handfull andra entreprenörer. Niklas Östberg har en bakgrund som grundare av Pizza.nu som gick samman med svenska Onlinepizza, med grundaren Erik Byrenius i spetsen.

Delivery Hero har vuxit snabbt sedan starten, delvis genom att ta in stora mängder riskkapital och förvärva konkurrenter. Redan 2012 köpte man hela Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr. 

Niklas Östberg äger drygt en miljon aktier i Delivery Hero i eget namn, enligt bolaget. Vidare har han optioner som ger rätt till köp av 846 600 aktier till en kraftig rabatt. Totalt rör det sig om ett direkt ägande på närmare 1,87 miljoner aktier, eller 1,2 procent av bolaget.

Han har även indirekt ägande i bolaget, enligt uppgift till Di Digital. Totalt rör det sig om en ägarandel på minst 1,4 procent, vilket skulle innebära ett börsvärde på mellan 500 och 600 miljoner kronor.

Delivery Hero är det fjärde internationella hämtmatsbolaget som tar klivet in på börsen, efter bolag som Grubhub, Just Eat och Takeaway.com. Dessa har alla sett sina kurser stiga till skyarna sedan sina respektive börsdebuter.


Läs mer: Han kan bli Sveriges första pizza-miljardärFoto: Jussi Ratilainen 
Delivery Heros vd och medgrundare Niklas Östberg.


Mer om Niklas Östbergs resa med Delivery Hero i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera