Hoppa till innehållet

Den nedåtgående trenden för Iphone fortsätter

Det verkar som att Iphones glansdagar i alla fall tillfälligt är över. För tredje kvartalet i rad gick Apples försäljning av telefonen ned.

Foto: Matthias Schrader

(Di Digital/Silicon Valley) Under det senaste kvartalet fortsatte Iphone-försäljningen nedåt. Apple sålde 45,5 miljoner telefoner under perioden, jämfört med 48,04 under samma kvartal i fjol. Det innebär ett tapp på drygt fem procent.

Dock blev tappet lägre än väntat och Apple sätter nu stor tilltro till nya Iphone 7 under kommande julhandel. Enligt vd:n Tim Cook säljer man just nu fler nya telefoner än vad man kan tillverka.

"Efterfrågan är robust. Den är större än tillgången, speciellt för Iphone 7 Plus", sa Tim Cook under ett samtal med analytiker om det senaste kvartalet.

Läs också: Det här är Apples nya Iphone utan hörlursuttag

Omsättningen under kvartalet landade på 46,9 miljarder dollar, motsvarande cirka 420 miljarder kronor, vilket var marginellt lägre än förväntningarna. 

Till exempel stupade försäljningskurvan i Kina rakt nedåt, med 30 procent jämfört med fjolårets starka uppgång. Däremot ökade Apple sin försäljning i Indien med 50 procent under det senaste året.

Liksom för försäljningen av Iphone var det också tredje kvartalet i rad som Apples omsättning gick ner. Det innebär ett trendbrott från de tretton år i rad som bolaget har ökat sina intäkter. Apple bryter sitt räkenskapsår i september och 2016 var också det första helåret man tappade i omsättning sedan 2001.

En ljuspunkt i rapporten var försäljningen från Apples tjänster – Apple Music, Itunes, Appstore och Apple Pay – som ökade med 24 procent under det senaste kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Till exempel växte Apple Music och Itunes med 22 procent. Tjänsterna är Apples andra största intäktskälla och stod för drygt 13 procent under kvartalet.

Trots att Apple toppade förväntningarna för Iphone tappade aktien nära 3 procent i efterhandeln.

Läs mer: Apple håvar in efter Samsungs kollaps

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera