Hoppa till innehållet

Dåliga webbserier och politik – en olycklig kärleksaffär 

I mötet mellan politisk övertygelse, övertro på den egna humor och nätets möjlighet att publicera sig uppstår fruktansvärd musik. Di Digital berättar de dåliga nätseriernas historia – och landar i en obehaglig samtida politisk insikt.

Foto: Skärmdumpar

Facebook-användaren som går under namnet Peter Hop gör satiriska bilder kring dagsaktuella händelser. När den ekonomiska krisen i Grekland nådde sin kulmen, mitt under Almedalsveckan, såg Hop naturligtvis en öppning för en vass, humoristisk och klartänkt kommentar från sina Photoshop-fingrar. I Facebookgruppen “Sveriges folk kräver nyval och demokrati” publicerade hen sitt verk.

Vinkeln blev den mest självklara. Hade det ens funnits andra kommentarer att fälla över denna kniviga, invecklade politiska situation, än...

....ett kollage där Thomas-tågets militäriska kusin Merkel-bombplanet släpper muslimska fallskärmskarikatyrteckningar över Grekland?

Nej, det är det enda raka.

Peter Hop är i sitt gebit långt från ensam. Drivkraften att vilja kommentera sin samtid i teckningar och fotomanipulationer har manifesterat sig på nätet ända sedan de första dagarna. Och Peter Hop är faktiskt, beroende på vem man jämför med, ändå en av de mindre förvirrade kreatörerna i sitt sällskap. Vi ska titta närmare på hens fränder strax.

Internethumorn är en bred och månghövdad rörelse. Den har inga egentliga andra röda trådar än just internet och kan vara allt från briljant till bedrövlig. Eftersom de som har förmågan att uttrycka sig roligt är färre än de som tror sig besitta samma förmåga kommer dock de kassa uttrycken för näthumorn alltid vara flest till antalet. Detta syns kanske tydligast i nätets hemsnickrade seriestrippar på privata sajter som uppdateras regelbundet.

Enligt Shaenon Garritys utförliga artikel The History of Webcomics är det tecknaren Eric Monster Millikin som utger sig för att vara den ursprungliga online-skämt-tecknaren. Via tjänsten CompuServe försåg han från 1985 och framåt sina läsare med en Trollkarlen från Oz-parodi under namnet Witches in Stitches. Det skulle dock ta ytterligare åtta år för en tecknad serie att börja publiceras på World Wide Web – först 1993 började David Farley fylla en hemsida med sin skämtteckningsserie Doctor Fun. Perioden 1993-1995 kallas av Shaenon Garrity för nätserierna bronsålder, och därefter växte fältet enormt.

Ju fler som börjar ägna sig åt en konstform, desto sämre blir den i genomsnitt.

Denna gamla sanning blev tydlig under tillväxtperioden, och på Wiki-sidan Bad Webcomics Wiki – som ägnar sig att samla, beskriva och kategorisera exakt vad det låter som – är de tidigaste nätserierna från ungefär 1996. Exempelvis nämns Sabrina Online, en vagt erotisk strippserie om en kvinnlig skunk med stora bröst, och den likaledes pornografiska dinosaurie-känguru-strippserien Boston and Shaun som började publiceras 1997. Den förstnämnda serien liknas på Bad Webcomics Wiki vid en munter bumbersticker på en sexförbrytares bil, och den andra har kategorisats som en atombomb – en serie som “förstör allt och alla som rör, läser eller tittar på den”.

Det finns över 230 artiklar på Bad Webcomics Wiki, och den som vill fördjupa sig där har alla möjligheter. Men för att få en mer komprimerad bild av scenen kan vi vända oss till listan The 5 Circles of Baffling Web Comic Hell på Cracked.com. I fem steg, det ena mer skrämmande än det andra, sjunker skribenterna Nick Coffin och David Wong djupare och djupare ner i ett kladdigt, stinkande träsk av spermainkladdad djurpäls. Men det blir också tydligt att det inte bara är sex som attraherar nätets olika serietecknare.

Den andra stora magneten för deras perverterade pennor är politik.

Så här kommenterade den kristna nätserien Faithmouse ett kontroversiellt tal som president Barack Obama 2009 höll på det katolska Notre Dame-universitetet i Indiana, USA. Om du tror skälet till att du inte förstår poängen är för att du inte är bekant med omständigheterna så har du fel. 

Och den är inte ensam om sitt tillstånd. Beakta nätserien Oracle Cartoons kommentar till den globala uppvärmningen.

Låt mig säga så här: Om poängen är att den globala uppvärmningen är en konspirationsteori för att dölja att Edvard Persson blåser rödbetsandedräkt på Saturnus förstår jag. Men jag misstänker att det inte är det som är poängen.

Det tredje och mest enastående exemplet på vad som händer när nätets högersatir löper amok är den ökända serien “Billy the Heretic”. Det är det semi-olagliga resultatet av att en nazistisk manusförfattare mötte en nazistisk tecknare, och ljuv stöveltrampande musik uppstod. I serien följer vi en ung kristen pojke som adopteras av ett judiskt par. På Billy the Heretics sajt länkas till “våra vänner på Stormfront”, och på den vägen är det.

När det kommer till svenska politiska nätserier finns det ett par självlysande stjärnor. En bland högersurfarna mycket uppskattad favorit är Youtubeserien “blatte bråk”. Där skildras mötet mellan det rena, modiga och uppriktiga svenska folket, och de fruktansvärda invandrarna som med mycket ansträngda brytningar tjatar om bidrag och “svennar”. In i denna mix kastas inte sällan Disney-låtar.

pqBfc_zwic0

En annan fasciststjärna på nätets bruna himmel är signaturen Koling, som via Twitter och Facebook delar med sig av sina politiska kollage. Oftast går Koling efter formatet “vänsterpolitikers inklippta ansikte ovanför utomeuropeiska personer med främlingsfientlig kommentar i en pratbubbla”, men satirikern har också en bisarr förkärlek för att få mycket små barn att framstå som Ian Wachtmeister.

Hen sammanför på sätt och vis Peter Hops hemsnickrade kollageteknik med Billy the Heretics osminkade och småfnittrande högerextremism.

Vi har nått samtiden i vår resa i de dåliga nätseriernas sällskap, och det finns inga tecken på att de tacklar av. Tvärtom. Facebooksidor och Twitterkonton gör så att tecknarna slipper krångla med domäner och sajtbyggande, och underlättar seriestripparnas och bildernas spridning. Bilderna skapar gemenskap och tillåter sina supporters att skratta och le.

Och när de bilderna föreställer små barn som leende säger “det är dags för invandrarna att åka hem”, ja, då kanske det är dags att bli orolig för vad de dåliga politiska nätserierna säger om vår tid.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera