Hoppa till innehållet

Den svenska tv-tablån på export till Latinamerika

En sajt som visar vad som går på tv. En enkel idé som bevisats fungera i Sverige. Nu har en grupp svenskar bestämt sig för att exportera konceptet till Latinamerika.

Fredrik Hellström, vd för mi.tv.
Fredrik Hellström, vd för mi.tv.

För knappt ett år sedan kunde Di avslöja att Millicom plötsligt beslutat sig för att stänga sitt framtidslabb Millicom Digital Ventures. Alla 60 personerna som arbetade på Digital Ventures sades upp.

Under de två åren som Digital Ventures var igång arbetade bolaget på två konkreta projekt: En tjänst för strömmad video och en digital tv-guide. Den digitala tv-guiden mi.tv har nu köpts upp av två svenska tv-entreprenörer, rapporterar sajten Breakit.  

"De gjorde ett ganska abrupt avslut vilket gjorde att vi fick chansen att köpa. Vi högg direkt", säger Fredrik Hellström, grundare av bolaget TV24 och nu vd för mi.tv.

Fredrik Hellström och Tomas Mazowski äger och driver sedan tidigare tv-guiden TV24, en motsvarighet till tv.nu. Tillsammans med de två intiativtagarna på Millicom som stod bakom mi.tv, Gustav Grundström och Erik Åkerfeldt, ska de nu ta vid där Millicom valde att sluta. 

"Jag tror att Millicom hade kunnat lyckas med mi.tv. Det behövdes en del pengar till men de var på god väg och skulle göra break even nästa år", säger Fredrik Hellström.

Mi.tv finns i dag på fem marknader i Latinamerika och har 750 000 unika användare. Störst är de i Colombia där de vuxit snabbt bland annat genom ett samarbete med Millicoms operatör Tigo som ser till att appen kommer förinstallerad på android-telefoner. 

"Nu handlar det för oss om att bygga plattformen och få räckvidd. Om vi väl når tillräcklig storlek finns många potentiella intäktskällor", säger Fredik Hellström.

Bolaget har tagit in 2,5 miljoner kronor från Almi och affärsänglar för att komma igång. Målet är att visa att det fungerar i Colombia för att sen ta sig an större marknader. 

"Brasilien beräknas bli världens fjärde största annonsmarknad så det är främst där vi vill in. När vi bevisat att affären fungerar är planen att ta in en större summa pengar om 8-9 månader", säger Fredrik Hellström. 

Linjärt tv-tittande har fortfarande en stark ställning i Latinamerika. Det kombinerat med en snabb tillväxt av smartphoneanvändare gör att en mobil tv-tablå kan ha många goda år framför sig. 

"Vi har sett att den här typen av produkt fungerar bra i länder som Sverige och USA. Det bör även fungera i Latinamerika där tv:n fortfarande har en central roll i hemmet".

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera