För knappt ett år sedan kunde Di avslöja att Millicom plötsligt beslutat sig för att stänga sitt framtidslabb Millicom Digital Ventures. Alla 60 personerna som arbetade på Digital Ventures sades upp.
Under de två åren som Digital Ventures var igång arbetade bolaget på två konkreta projekt: En tjänst för strömmad video och en digital tv-guide. Den digitala tv-guiden mi.tv har nu köpts upp av två svenska tv-entreprenörer, rapporterar sajten Breakit.
"De gjorde ett ganska abrupt avslut vilket gjorde att vi fick chansen att köpa. Vi högg direkt", säger Fredrik Hellström, grundare av bolaget TV24 och nu vd för mi.tv.
Fredrik Hellström och Tomas Mazowski äger och driver sedan tidigare tv-guiden TV24, en motsvarighet till tv.nu. Tillsammans med de två intiativtagarna på Millicom som stod bakom mi.tv, Gustav Grundström och Erik Åkerfeldt, ska de nu ta vid där Millicom valde att sluta.
"Jag tror att Millicom hade kunnat lyckas med mi.tv. Det behövdes en del pengar till men de var på god väg och skulle göra break even nästa år", säger Fredrik Hellström.
Mi.tv finns i dag på fem marknader i Latinamerika och har 750 000 unika användare. Störst är de i Colombia där de vuxit snabbt bland annat genom ett samarbete med Millicoms operatör Tigo som ser till att appen kommer förinstallerad på android-telefoner.
"Nu handlar det för oss om att bygga plattformen och få räckvidd. Om vi väl når tillräcklig storlek finns många potentiella intäktskällor", säger Fredik Hellström.
Bolaget har tagit in 2,5 miljoner kronor från Almi och affärsänglar för att komma igång. Målet är att visa att det fungerar i Colombia för att sen ta sig an större marknader.
"Brasilien beräknas bli världens fjärde största annonsmarknad så det är främst där vi vill in. När vi bevisat att affären fungerar är planen att ta in en större summa pengar om 8-9 månader", säger Fredrik Hellström.
Linjärt tv-tittande har fortfarande en stark ställning i Latinamerika. Det kombinerat med en snabb tillväxt av smartphoneanvändare gör att en mobil tv-tablå kan ha många goda år framför sig.
"Vi har sett att den här typen av produkt fungerar bra i länder som Sverige och USA. Det bör även fungera i Latinamerika där tv:n fortfarande har en central roll i hemmet".