Hoppa till innehållet

Deras e-brevlåda har lockat en miljon svenskar

I somras tog Kivra in 50 miljoner kronor från bland andra H&M-chefen Karl-Johan Persson. Nu har bolaget lockat drygt en miljon användare, enligt vd:n. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Den digitala brevlådan Kivra har uppnått en miljon aktiva användare i Sverige. Det uppger grundaren och vd:n Stefan Krook för Di Digital.

”Vi passerade just en miljon aktiva användare under julhelgen. Med såhär många användare, och den snabba anslutningen av företag och myndigheter, har vi nått ett läge där vi snart blir en tjänst för alla”, säger Stefan Krook, som tidigare grundat telebolaget Glocalnet (numera en del av norska Telenor) och elbolaget Godel.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011. Så sent som i maj i år hade bolaget 600 000 användare. 

Läs mer: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Huvudägare i Kivra är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Man sänker sina kostnader, sparar miljön och driver sin egen digitalisering

Kivras tjänst låter användaren ta emot officiell post såsom myndighetsbrev, räkningar och lönespecifikationer, direkt i telefonen eller datorn. Stefan Krooks vision är att bli motsvarigheten till Bank ID eller Swish för officiell post. Lyckas han kan mängder med storföretag och myndigheter spara in på alla de fysiska brev de skickar ut.

”Man sänker sina kostnader, sparar miljön och driver samtidigt sin egen digitalisering”, förklarar Stefan Krook.

Men vägen mot målet har varit lång. Sedan starten har Kivra tagit in 150 Mkr i riskkapital, varav merparten redan förbrukats. Mellan 2015 och 2016 har bolagets omsättning visserligen vuxit från 2,5 Mkr till mellan 5 och 10 Mkr, enligt Stefan Krook. Men någon vinst är det fortfarande inte tal om.

”Vi bygger en infrastruktur och räknar med förlust även 2017 och 2018. Efter åtta förlustår ska detta bli en hållbar affär även för oss själva”, säger vd:n.

Läs mer: Storkunder rasslar in för digitala brevlådan Kivra

Under 2016 har Kivra anslutit hundratals bolag. Som exempel kan nämnas försäkringsjättar som Folksam, Alecta och Skandia, åtskilliga nischbanker som Ica Banken och Collector Bank samt de fyra stora elbolagen. Ett annat glädjeämne är att Skatteverket i januari går ut med kamapanj om att man kan få pengar tillbaka redan till påsk om man skaffar digital brevlåda.

Under första kvartalet nästa år ska Kivra börja rikta sin tjänst till företag som vill ta emot officiella brev från andra bolag och myndigheter.

”Vi ska även börja undersöka möjligen till internationell expansion”, säger Stefan Krook.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperiumFoto:
H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj. Foto: Izabelle Nordfjell

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera