Hoppa till innehållet

Deras portabla larm lockar till sig 1 miljon dollar

Det börjar närma sig leverans av startupbolaget Stillas rörelselarm. Grundaren och vd:n Elin Elkehag satsar allt på bolaget och har kontoret hemma i sin lägenhet i San Francisco.

Elin Elkehag (till vänster), grundare och vd för Stilla, kör bolaget från sin lägenhet i San Francisco. Vid bordet sitter medarbetarna Ida Ström och Niclas Långsten och på bordet ligger förpackningen som rörelselarmet Stilla Motion ska levereras i om några veckor. Den är gjord i samma fabrik i Kina som Apples kartonger till Iphone, vilka designades av en av Stillas rådgivare och därför fick det lilla startupbolaget möjlighet att tillverka sina kartonger i samma fabrik.
Elin Elkehag (till vänster), grundare och vd för Stilla, kör bolaget från sin lägenhet i San Francisco. Vid bordet sitter medarbetarna Ida Ström och Niclas Långsten och på bordet ligger förpackningen som rörelselarmet Stilla Motion ska levereras i om några veckor. Den är gjord i samma fabrik i Kina som Apples kartonger till Iphone, vilka designades av en av Stillas rådgivare och därför fick det lilla startupbolaget möjlighet att tillverka sina kartonger i samma fabrik.Bild: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Det känns som att Elin Elkehag syns överallt. Tech Fest i Stockholm, CES i Las Vegas och i olika medier är bara några ställen. Själv hävdar hon att hon spenderar 90 procent av sin tid här, i sin lilla studiolägenhet i centrala San Francisco.

Medarbetarna Niclas Långsten och Ida Ström sitter vid det lilla bordet i rummet som tjänar som kontor på dagarna och sovrum på nätterna. Elin Elkehags arbetsplats är i sängen.

”Det är alltid en berg-o-dalbana med arbetsmiljön när det gäller Elin. Ena sekunden sitter vi vid en liten träbänkskiva här i lägenheten, nästa sekund i Sonys svit i Las Vegas och nästa på SUP46 i Stockholm. Jag har slutat att bli förvånad”, säger Niclas Långsten, som är med i grundarteamet och har jobbat med Stilla i över ett år vid sidan om studierna på Academy of Art i San Francisco.

”Folk ser bara artiklarna och de coola eventen, inte allt jobb som sker bakom kulisserna”, fyller Elin Elkehag i.

Hon flyttade till San Francisco 2014 och har satsat allt på Stilla (NTL). Lägenheten hon ägde i Gamla Stan i Stockholm sålde hon, och i och med flytten gick hon från en lön på 90 000 kronor i månaden till 0 kronor.

”Jag har aldrig jobbat så hårt och varit så fattig”, säger Elin Elkehag.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Elin Elkehags arbetsplats i hennes lägenhet i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Under de första åren jobbade hon bland annat som strategichef för en hårdvaruinkubator. Det var när hon experimenterade med elektronikkit tillsammans med två vänner som idén till Stilla föddes.

”Jag tappade en arduinobräda på min väska och det blinkade till. Då tänkte jag att tänk om den kunde göra det och larma om någon tog väskan”, säger Elin Elkehag.

Hon skrev ner idén, gjorde första prototypen i powerpoint och hittade en liten pryl hemma som hon gick runt och demonstrerade för att testa konceptet på folk.

Foto: Stilla

Powerpoint-presentationen som Elin Elkehag gjorde när hon fick idén till rörelselarmet. Skärmdump: Stilla

”Jag fick också för mig att jag skulle lägga 100 dagar på att bygga upp bolaget”, säger Elin Elkehag.

Det var i maj 2015 och de 100 dagarna är sedan länge förbi, men Elin Elkehag kom så långt att hon valde att fortsätta. Stillas rörelselarm, ungefär så stort som en femkrona, har gått från de första fysiska prototyperna i lera till en fungerande plastknapp kopplat till en app.

Larmet, som går under namnet Stilla Motion, riktar sig främst till kvinnor och kan läggas på barnvagnar, väskor eller datorer för att nämna några exempel. Upplägget är enkelt – när någon går i väg med larmet triggar det appen i mobilen att sätta igång ett högljutt alarm.

”De hörselskadade kan ha det som ringklocka, alzheimerpatienter på sig för hindras från att vandra iväg och mammor kan leka obehindrat med sina barn i parken”, säger Elin Elkehag.

I hennes lilla studio finns, förutom ett säng och ett bord, en spegel som fungerar som anslagstavla. Där står namnen på personerna i Stillas team. Elin Elkehag har lyckats locka till sig 15 personer som jobbar aktivt med bolaget i olika kapacitet i USA, Stockholm och Kina. Utöver det tillkommer ett tiotal rådgivare.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

I Elin Elkehags lägenhet fungerar spegeln som en whiteboard och ovanför finns en lapp med bolagets ledord – kind, clever, passionate. Foto: Miriam Olsson Jeffery

På spegeln står också namnen på bolagets investerare. Det är flera namn och handlar om både svenska och amerikanska affärsänglar och entreprenörer.

Bland de svenska finns bland andra Tele2:s tidigare vd Thomas Ekman, tre tidigare NHL-proffs med Mattias Weinhandl i spetsen, Företagarnas förre vd Gunvor Engström, Trice-medgrundaren Johanna Wollert Mellin, som också är Stillas styrelseordförande, och Zound Industris vd Pernilla Ekman. Totalt har Stilla lockat till sig nära 1 miljon dollar i riskkapital, motsvarande runt 9 miljoner svenska kronor.

Bolaget har nyss stängt sin såddinvesteringsrunda och de sista pengarna kom in till en värdering av 5 miljoner dollar på en så kallad "Safe-note", enligt acceleratorn Y Combinators modell.

”Vår senaste värdering, som gjordes av Intel Capital där man tittar på många IOT-bolag (IOT=Internet of things reds. anm.), ligger på 7 miljoner dollar innan leverans, mellan 7-9 miljoner dollar efter och när vi har fått igång ruljansen på 9-12 miljoner dollar, enligt Intel”, säger Elin Elkehag.

Vår affärsmodell är enkel – sälja mer än vad vi köper för.

Hårdvaruutveckling kostar, men hon hoppas att bolaget kan leva på befintligt kapital fram till jul och sedan få igång försäljningen på allvar.

”Vi har inga planer på att ta in mer pengar just nu. Vårt mål är att bli lönsamma och vår affärsmodell är enkel – vi vill sälja mer än vad vi köper för”, säger Elin Elkehag.

Ovanför spegeln i hennes lägenhet sitter en lapp med bolagets ledord – kind, clever och passionate, snäll, smart och passionerad på svenska. Elin Elkehag upprepar orden många gånger för att sätta etiketter på olika saker Stilla gör.

”Jag har tackat nej till 400 000 dollar dollar, både från riskkapitalbolag och affärsänglar. Det är folk som har velat investera, men som inte lever upp till våra värderingar”, säger Elin Elkehag.

I november förra året gjorde Stilla en Indiegogo-kampanj för att testa intresset för produkten. Den gick bra och målet uppnåddes på bara tio timmar. Slutsumman landade på strax under 700 000 kronor – mer än tre gånger så mycket som det uppsatta målet.

”Vi gjorde Indiegogo-kampanjen för att lära oss mer om produkten”, säger Elin Elkehag.

På Indiegogo var det många privatpersoner som köpte Stillas larm och kunderna kom från 53 länder, men bolagets främsta fokus är business to business. Det finns intresse från olika företag att köpa större kvantiteter av larmen för att dela ut till sina anställda eller som presenter till kunder.

”De kan fungera som ett säkerhetssystem för det mobila kontoret”, säger Elin Elkehag.

Foto:

Elin Elkehags väg med Stilla – från ett arduinokit till lerprototyper till så som rörelselarmet ser ut i dag. Foton: Stilla

Planen var att leverera larmen som köptes i Indiegogo-kampanjen i mitten av mars, men en sista certifiering som behövs har satt käppar i hjulet och Elin Elkehag har precis kommit hem från Senchzen i Kina där produktionen av Stilla sker.

”Vi vill göra en elegant och användarvänlig produkt, där det även skulle vara lätt att byta batteri, men då blev den inte tillräckligt säker för barn”, säger Elin Elkehag.

Därför var hon tvungen att ändra på utformningen av larmet en kvarts millimeter och passade även på att besöka alla leverantörer i Kina.

”Det gäller att kolla igenom varje komponent. Bara en enkel grej som att få rätt plastkänsla tar fem veckor. Den får inte vara för hård eller för mjuk och ska ha rätt struktur på insidan”, säger Elin Elkehag.

Foto:

Stilla jobbar med ett hårdvaruteam i Los Angeles: Sanghoe Lee, Kero Basilios, Niclas Långsten, Louise Holmén, Elin Elkehag, Felix Danishwara och Vic Pramono. Foto: Stilla

Enligt den nya tidsplanen ska de små säkerhetslarmen börja skickas ut till Indiegogo-kunder i maj. Den första testmarknaden blir Sverige, där larmet kommer att säljas via Stillas hemsida och i ett par butiker. Huvudmarknaden USA får vänta till sommaren, men Stilla har redan skrivit på ett kontrakt med en stor amerikansk aktör, ett avtal som än så länge är hemligt.

Teamet på Stilla har dock inte bara planer för hårdvaran. Man har även pratat med aktörer om att licensiera sin mjukvara och olika komponenter. Det är sådant de diskuterar och laborerar med hemma i Elin Elkehags lägenhet i San Francisco.

“Stilla Motion är vår första produkt, men vi tänker också på hur vi kan komplettera den i framtiden. Det här är bara början av vår resa”, hoppas Elin Elkehag.

NTL-länken i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Läs också: Här är de viktigaste kvinnliga grundarna 2017

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera