Hoppa till innehållet

Deras robot ska hjälpa dig slippa p-böter: ”Det ska ta tre minuter”

”Många vet inte riktigt hur de ska överklaga p-böter och bolagen vill inte göra det enkelt”, säger Magnus Stein som är vd på Avtal24. Med en ny bot vill han göra det enkelt att bestrida p-böter.

Avtal24:s vd Magnus Stein och "Botboten". Kollage.
Avtal24:s vd Magnus Stein och "Botboten". Kollage.

”Det ska vara enkelt och gratis att överklaga en p-bot. När du blir irriterad ska det ta tre minuter att skicka iväg det här över telefonen. Vi jämnar ut spelplanen lite”, säger Magnus Stein som är vd på den webbaserade juristbyrån Avtal24 (NTL).

Förra veckan lanserade hans bolag en bot som hjälper kunderna att överklaga parkeringsböter som de tycker är felaktiga.

”Många vet inte riktigt hur de ska överklaga p-böter och bolagen vill inte göra det enkelt”, säger Magnus Stein.

Avtal24 menar att vissa bolag inte tar emot bestridan via email medan andra har undanskymda onlineformulär.

Läs även: De ska ge dig pengarna tillbaka för sena flyg

Sedan gäller det för den som skriver överklagan att veta vad som ska stå i den.

”Vi ger kunden ett sätt att uttrycka sig på som de kanske inte kunde göra på egen hand”, säger Jacob Sandelin som är produktutvecklare på Avtal24.

Med sin bot vill Avtal24 automatisera processen.

Det som krävs av kunden är att den knappar in tidpunkten för p-boten, OCR-numret, väljer ett av fyra alternativ för bestridande och väljer vilket bolag det gäller. Dessutom går det att bifoga bildbevis om man så vill.

Vi ger kunden ett sätt att uttrycka sig på som de kanske inte kunde göra på egen hand.

Sedan boten lanserades förra veckan har ett hundratal bestridanden kommit in.

”Det är anmärkningsvärt på så kort tid. Men handläggningstiderna är 4-6 veckor så det är omöjligt att säga hur bra det har gått”, säger Jacob Sandelin.

Inspirationen till p-bots-boten kommer från brittiska Donotpay som har vunnit över 100 000 bestridanden av parkeringsböter i London och New York.

”Det är egentligen tråkigt att man ska behöva bygga en sån här produkt. För man vill ju tänka att om man gör rätt för sig så ska man inte få någon bot”, säger Jacob Sandelin som är produktutvecklare på Avtal24.

Enligt Magnus Stein ska bot-boten nu vidareutvecklas och få fler funktioner. Nästa steg är att göra en bot som hjälper till vid reklamationer.

Avtal24 specialiserar sig på att digitalisera bland annat testamenten och äktenskapsförord. Bolaget grundades 2007 och har tagit in pengar från bland annat Industrifonden, affärsängeln Sven Hagströmer och riskkapitalbolaget NFT Ventures.

Läs även: Insurello digitaliserar försäkringsbranschen – tar in namnkunnigt kapital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera