Hoppa till innehållet

Deras smarta förråd tar in en kvarts miljard

Förvaringsbolaget 24Storage tar in 250 miljoner kronor i lån och riskkapital för att växla upp sin verksamhet i Sverige och digitalisera verksamheten.

24Storages grundare. Stefan Nilsson, Head of Real Estate, Mats Steijner, COO, och Michael Fogelberg, VD och koncernchef.
Foto: Joey Abrait
24Storages grundare. Stefan Nilsson, Head of Real Estate, Mats Steijner, COO, och Michael Fogelberg, VD och koncernchef. Foto: Joey Abrait

24Storage (NTL) som erbjuder smarta förrådstjänster tar in totalt 250 miljoner kronor. Strax över 50 miljoner kronor är riskkapital från de befintliga ägarna medan resten är ett lån från Collector.

Pengarna ska användas till att expandera verksamheten i Sverige och för att bygga vidare på bolagets systemplattform.

”Det här möjliggör för oss att fortsätta vår resa. Det hjälper oss att bli mycket större i Sverige. Det är en stor milstolpe", säger Michael Fogelberg som är vd och en av grundarna.

Han har kallats "förrådsbranschens okrönte konung" iochmed att han tidigare startat och sålt av förvaringsbolagen Shurgard Europa och Selstor.

Målet nu för 24Storage är att bli näst störst i Sverige efter just Shurgard.

Läs mer: Shurgards grundare startar nytt

Bolaget har nio anläggningar och omkring 3 600 förråd i Sverige och ska under året öppna ytterligare sju anläggningar. I affärsidén ligger att 24Storage ska vara mer högteknologiska än sina konkurrenter.

”Vi vill digitalisera vår verksamhet så att vi kan centralisera bemanningen istället för att ha den på plats. Kunden ska kunna träffa våra representanter via video och också kunna skriva avtalet digitalt och göra hela affären på nätet.”

Enligt Michael Fogelberg går det att spara 25-30 procent av kostnaderna genom att driva anläggningarna på det här sättet.

”Nu bygger vi plattformen och infrastrukturen för att möjliggöra det.”

Omkring en tiondel av pengarna kommer att gå till utveckling av systemplattformen. Den byggs tillsammans med Netlight. 24Storage har tolv utvecklare som jobbar med systemet.

Bland investerarna finns Carl Rosvall som har grundat Protect Data, Jörgen och Fredrik Tilander (NTL) som äger spritmärket Xanté, Martin Wattin (NTL) som har en bakgrund från it-bolag som MySQL, Staffan Persson (NTL) som är delägare i bland annat SyntheticMr och Cinnober Pled Pharma, samt Stadiumgrundarna Bo och Ulf Eklöf (NTL).

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera