Hoppa till innehållet

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Ett par stora bolagsförsäljningar i Malmö har skapat ett kluster av nya miljonärer. De senaste åren har de tagit en central plats som affärsänglar. Carl Silbersky är en av regionens nya makthavare. 

Carl Silbersky
Carl SilberskyFoto: Fredrik Norrlid/8till5

2009 såldes skånska Tactel till riskkapitalbolaget FSN Capital. Året efter såldes Polar Rose till Apple och den skånska kronjuvelen TAT köptes av kanadensiska Research In Motion. Tre kontantaffärer som skickade gott och väl över en miljard kronor till Malmö och gjorde ett tiotal unga skånska entreprenörer till mångmiljonärer.

Carl Silbersky var en av dem som hamnade mitt i storaffärerna.

Inom loppet av 18 månader var han med och sålde Tactel, investerade och klev in som vd i Polar Rose och sålde vidare det till Apple i en affär som sägs ha gett 200 miljoner kr.

"Polar Rose var min första riktiga investering. De var på randen till konkurs då, de hade kanske pengar för ett par månader till på kontot när jag gick in. Vi styrde om bolaget till att fokusera på mobil i stället för desktop. 12 månader senare sålde vi till Apple", säger Carl Silbersky.

Med stärkt självförtroende efter de två affärerna gick han direkt på sin första motgång.

Planen var att bygga något från start. Bolaget Popgiro var tänkt att lösa betalningar mellan privatpersoner men lyckades aldrig komma in på de stora plattformarna. 

"Det var riktigt tufft, jag tog det jättehårt. Jag hade gått från bolag till bolag och lyckats. Det blev en enorm lärdom", säger Carl Silbersky.

Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar.

I dag består hans portfölj av sju bolag. Till de mer välkända hör Brisk.io som startats av den tidigare TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Mapillary som nyligen tog in pengar från den värenomerade riskkapitalfirman Sequoia. Gemensamt för alla bolag i portföljen är att de har sin bas i Malmö.

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag och träffas. Vi kan communityt här nere och kan till exempel visa hemvändande talanger till rätt bolag. Sen investerar vi här för att vi vill att fler bolag ska lyckas i den här regionen", säger Carl Silbersky.

När han säger "vi" refererar han till några av de andra affärsänglarna som kommit i spåren av de skånska storaffärerna som Hampus Jakobsson från TAT och Jan-Erik Solem från Polar Rose. Men också fler TAT-miljonärer som Karl-Anders Johansson, Ludvig Linge, Mikael Tellhed och Johan Lenander. Tillsammans bildar de ett kraftfullt inofficiellt ängelnätverk med en investeringskapacitet på ett par hundra miljoner kronor.

Carl Silbersky försöker som investerare gå mot strömmen, hitta bolag och branscher som befinner sig i ett pressat läge. Det har lett till att han nu letar efter investeringar i mer mogna bolag.

"Just nu är det så otroligt hett med bolag i tidiga skeden. De är väldigt högt värderade relativt mer mogna bolag. Det finns många fina bolag därute som omsätter upp till 100 miljoner kr som är undervärderade. Bolag där vi kan tillföra ny teknik och få otrolig expansion i dem".

I startupvärlden pratas det ibland om just detta. Att det är när ett bolag börjar få intäkter som drömvärderingen sjunker ihop.

"Ja, det är helt galet. Värderingarna går ned avsevärt. Vid de första såddrundorna är värderingarna höga men sen går de ned för bolag som omsätter 10 miljoner kr. Det är här min contrarian-idé som investerare kommer in. Det här är bolag som är för små och tråkiga för VC-bolagen, som kräver mycket arbete men som nästan har potentialen att bli miljardföretag".

Hur tycker du att investeringsklimatet är just nu?

"Jag upplever att det är lite väl haussat när det kommer till tidig fas på bolagen. De affärsmöjligheter som landar på mitt bord har ganska uppskruvade förväntningar. Sen jag började investera 2009 har riskaptiten ökat och det är fler som är villiga att investera. Det är som tidvattnet, det kommer in jättemycket och sen försvinner alltihop på en gång."

Grundaren av det amerikanska bolaget Slack sa nyligen i en intervju att de tagit in pengar för att de fått en så hög värdering att det är värt att ta in pengar bara utifall att riskkapitalmarknaden skulle torka upp.

"Ska jag vara helt ärlig så hör jag det där rätt ofta. Men man har ett ansvar mot investerarna. Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar, som Hampus (Jakobsson) gjorde med TAT."

Du har gjort dina första investeringar i en uppåtgående marknad. Hur ser du på att det kan komma en mer otrevlig period på marknaden? 

"När Lehman kraschade satt jag och förhandlade med riskkapitalbolag om försäljningen av Tactel. Vi satt i förhandling om att sälja och 48 timmar innan försäljningen drog sig köparen ur. Det fanns ingen finansiering de månaderna. Det var nattsvart. Och det kommer att komma tillbaka det är jag säker på. Då gäller det att vara rustad."


Carl Silbersky

  • Ålder: 39 år
  • Bor: Limhamn
  • Karriär: Managementkonsult på KPMG, vice vd på Tactel, vd Polar Rose, medgrundare Popgiro, vd Mionix
  • Portföljbolag: Mapillary (karttjänst), Mionix (datorhårdvara), Safesolutions (videoövervakning), Brisk.io (säljtjänst), Hinnerintehinnerdu (marknadsplats), Barista (cafékedja).
  • Investeringsstorlek: 250 000 kr till 2 miljoner kronor

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera