Hoppa till innehållet

Det började med ett roligt filmklipp - nu säljer han sitt bolag för en miljard dollar

“Our blades are f---ing great”. Det var budskapet i den korta reklamfilm som Michael Dubin laddade upp på Youtube i mars 2012.

Michael Dubin, grundare och vd på Dollar Shave Club, i en av bolagets reklamfilmer.
Michael Dubin, grundare och vd på Dollar Shave Club, i en av bolagets reklamfilmer.Foto: Youtube

Syftet var att lansera det nya bolaget Dollar Shave Club. 

Nära 23 miljoner videovisningar och 3,2 miljoner kunder senare säljer han sitt bolag till Unilever för en miljard dollar, motsvarande drygt 8,5 miljarder kronor. 

ZUG9qYTJMsI

Dollar Shave Clubs affär bygger, som namnet antyder, på en prenumerationsmodell där kunder betalar mellan 1 och 9 dollar i månaden för hemskickade rakblad och rakhyvlar. 

Till skillnad från marknadsledaren Gillette tillverkar bolaget inte sina egna rakblad och säljer dem endast över webben. Det är en del av förklaringen till de låga priserna. 

Samtidigt uppges smart, rolig (och jämförelsevis billig) onlinemarknadsföring ha varit en starkt bidragande orsak till framgången, skriver Wall Street Journal

Trots en omsättning på nära 1,4 miljarder kronor år 2015, och en prognos för 2016 på över 1,7 miljarder kronor, har dock bolaget aldrig varit lönsamt.

Grundaren Michael Dubin, som har en bakgrund som standup-komiker, äger 9 procent av Dollar Shave Club och väntas därmed kamma hem nära 800 Mkr på affären. 

Köparen Unilever är en industrijätte som äger allt från tvålvarumärket Dove till glasstillverkaren Ben & Jerrys.

I och med förvärvet kliver bolaget nu också in på rakbladsmarknaden, och väntas därmed bli en tuff utmanare för marknadsledaren Gillette. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera