Hoppa till innehållet

Det här är Billpay – Klarnas senaste köp

Ett förlusttyngt brittiskt bolag säljer lönsamma och snabbväxande tyska Billpay till Klarna. Köpet gör att det svenska betalbolaget nu har 27 miljoner kunder i Tyskland.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Billpays vd och grundare Nelson Holzner.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Billpays vd och grundare Nelson Holzner.Bild: Kollage

På måndagen blev det klart att det svenska betalbolaget Klarna (NTL) köper tyska Billpay i en av bolagets största affärer hittills. Köpeskillingen beräknas enligt medieuppgifter vara cirka 660 miljoner kronor.

Läs mer: Klarna köper konkurrent – betalar över en halv miljard

Det har varit känt sedan innan årsskiftet att Klarna har sneglat på det snabbväxande och lönsamma Billpay. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski menar att köpet stärker Klarnas position på den stora och viktiga tyska e-handelsmarknaden. 

Affären är inte den första bolaget gör i landet. Redan 2013 köptes konkurrenten Sofort och i november förra året köptes betalappen Cookie.

Läs mer: Klarna köper Cookies

Billpay har kallats för regionens Paypal och erbjuder – i likhet med Klarna – direktbetalningar, fakturabetalningar och delbetalningar. Modellen innebär att säljarna får pengar för sina produkter utan någon risk för betalningsinställelser medan kunderna kan köpa produkterna omedelbart.

5 000 e-handlare och 12 miljoner kunder uppges använda Billpay som efter starten i Tyskland 2009 har expanderat till Schweiz, Österrike och Nederländerna. Bolaget har 140 anställda i Tyskland vilket kan jämföras med Klarnas 1 400 anställda. Köpet innebär att Klarna sammantaget kommer att ha 27 miljoner kunder i landet. Innan köpet hade Klarna 45 miljoner kunder totalt.

Enligt Billpay själva var bolaget under 2015 ett av Tysklands hundra snabbast växande bolag och tog in 300 000 kunder per månad.

Det Berlinbaserade bolaget grundades 2009 av Nelson Holzner som innan Billpay jobbade i riskkapitalbranschen. Bolaget inkuberades av Kinnevik-delägda Rocket Internet (NTL) och backades finansiellt bland annat av det tyska riskkapitalbolaget Holtzbrinck Ventures.

Klarna köper Billpay av det förlusttyngda brittiska SMS-låneföretaget Wonga som själva köpte bolaget 2013.  De två senaste åren har det brittiska bolaget gjort förluster på 1,4 miljarder kronor bland annat till följd av skandaler och en tuffare brittisk reglering kring SMS-lån. Enligt Skynews var Billpay, som beskrivs som en av Wongas mest lönsamma divisioner, nära att säljas redan under den första halvan av 2016, i ett försök att stärka Wongas finanser.

Gällande köpesumman kan två saker vara värda att nämna. Dels köper Klarna Billpay av ett finansiellt pressat Wonga, dels har det brittiska pundet försvagats de senaste åren, särskilt efter beslutet att Storbritannien ska lämna EU. Sammantaget bör det innebära att de 660 miljoner kronor som Klarna betalar för Billpay inte är något rejält överpris. 

I samband med köpet lyfte Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski fram Billpays marknadskunskap:

"Vi är glada att få arbeta med Billpay och deras kompetenta medarbetare i Berlin. Genom att kombinera vår kunskap och expertis och samtidigt ta del av Billpays kunskap om marknaden, tjänster och erbjudanden är vi övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda än mer innovativa betallösningar för våra kunder", säger han i ett pressmeddelande.

Billpay har inte gått ut med sin omsättning eller transaktionsvolym. Bolaget har dock kommunicerat att de under 2015 visade vinst och att omsättningen då uppgick till över 10 miljoner euro. 2013 när bolaget köptes av Wonga låg transaktionsvolymen på 300 miljoner euro.

Läs även: Klarnas omsättning rusar - vinsten minskar

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera