Hoppa till innehållet

Det svenska CIA-bolaget från insidan

Med underrättelsetjänster i kundregistret och CIA i ägarledet är svenska Recorded Future på väg att bli en internationell storspelare för analys inom datasäkerhet. Di Digital har träffat det omtalade bolagets grundare – på baksidan av en tvättomat i Boston.

Recorded Future är ett av de hetaste svenskgrundade IT-bolagen. Bolagets kontor ligger bakom en tvättomat i Boston.
Recorded Future är ett av de hetaste svenskgrundade IT-bolagen. Bolagets kontor ligger bakom en tvättomat i Boston.Foto: Pontus Höök

Principen är enkel men tekniken avancerad. Genom avancerad indexering av nätet, hålls kunder uppdaterade om säkerhetshot, potentiella virus och hackare på krigsstigen.

"De har alltid haft avdelningar som städat upp efter att någonting har hänt", berättar Christopher Ahlberg om den växande skara kunder som eldas på av ett ökat intresse för cybersäkerhet.

"Nu söker de i allt högre utsträckning kapaciteten att fånga upp saker innan de inträffar. Det är vad vi arbetar med."

När Christopher Ahlberg tar emot Di Digital på huvudkontoret i Boston, liknar han tjänsten vid en Bloomberg-skärm för datasäkerhet, en finansdatabas som används av de flesta banker och mäklarfirmor.

"Vi gör inte handeln åt dig, men vi gör att du gör bättre affärer", säger han med hänvisning till att databasen han säljer prenumerationer till ger kunskap om datasäkerhet.

Insamlingen av informationen i databasen sker från över 700 000 olika källor på nätet som enligt företaget är fullt lagliga att läsa av.

"Det är öppet men det är svårt", säger Christopher Ahlberg med hänvisning till att många av de hackare som bolaget är särskilt intresserat av att följa, ogärna ser sina inlägg blir upplockade av ett säkerhetsbolag.

"Det är en ständig katt- och råtta lek", säger han först, men tillägger sedan att målgruppen heller inte kan vara allt för hemlig.

"Du kanske säljer kreditkortsnummer, skadlig programvara eller sjukvårdsjournaler. Då kan du inte gömma dig i källaren. Ingen skulle hitta din marknadsplats då. Samma sak gäller hackare som är politiskt präglade."

Christopher Ahlberg på Recorded Futures kontor i Boston. 

Skillnaderna mot en vanlig Google-sökning är många. Recorded Future riktar bland annat in sig mot det som brukar kallas för The Dark Web, de delar av nätet dit vanliga webbsökningar inte når. Bolaget har också utvecklat verktyg för att kunna söka igenom digitala diskussionsforum på en rad olika språk.

"Då läser vi in all den här texten, vi gör det på kinesiska, arabiska, farsi, engelska, ryska, spanska och franska. Jag brukar säga att vi förstår alla språk som dåliga nyheter händer på."

Det största värdet i den prenumerationstjänst som bolaget erbjuder, ligger i att Recorded Future inte bara söker fram data. Informationen utvärderas också av algoritmer, för att tydligt kunna peka ut hur nästa digitala hot kommer att se ut för en kund.

En diskussion i ett nätforum som handlar om säkerhetsbrister hos ett telekombolag, eller en hackare som säljer färdiga lösningar för dataintrång, är ett par exempel på saker som Recorded Future kan snappa upp automatiskt.

Namnet Recorded Future syftar på den egna tjänsten, som alltså påstås kunna sondera framtiden för att låta kunderna vidta lämpliga åtgärder i god tid.

Det låter enkelt, men programvaran tog lång tid att utveckla och företagets historia är stöpt i svett.

Det låter enkelt, men programvaran tog lång tid att utveckla och företagets historia är stöpt i svett.

"Jag sprang på mitt löpband, när det slog mig", säger Christopher Ahlberg om den grundläggande tanke, som alltså handlar om att förstå vad text betyder i stället för att leta efter enskilda nyckelord.

Han doktorerade på Chalmers, en examen som för övrigt rimmar väl med hans egen dialekt och hans fortsatta karriär. Ett examensarbete om visualisering av information, alltså hur man visar upp stora mängder data på ett begripligt sätt, ledde så småningom till företaget Spotfire. Han grundade det bolaget tillsammans med svenskarna Staffan Truve och Erik Wistrand, som även är medgrundare i Recorded Future.

Spotfire blev en succé som 2007 såldes till det amerikanska mjukvarubolaget Tibco för 195 miljoner dollar, eller 1,7 miljarder kronor räknat på dagens växelkurs.

Recorded Futures kontor hör kanske inte till de mest spektakulära bland dagens hajpade it-företag.

Arbetet med Recorded Future markerade ett skifte, från att presentera redan insamlad information på ett begripligt sätt, till att själv leta fram relevant data.

Bolaget startade 2009 och hade då företrädesvis kunder bland just underrättelsetjänster i olika länder. Ett par år senare började Recorded Future att rikta sina säljoffensiver mot det privata näringslivet.

"Det var 2013 som vi började fatta att det här med cybersäkerhet var jäkligt bra."

En ständigt ökande ström av hackerattacker har skapat en jättemarknad bland yrvakna företag, som bedöms vara värd motsvarande 700 miljarder kronor. Det segment som Recorded Future verkar inom, alltså analystjänster, är visserligen mindre, men snabbt växande även det.

"Det har varit helt hysteriskt."

"Från styrelse och neråt inser bolagen att det här är ett jätteproblem där man investerat för lite."

I dag är mellan 80 och 90 procent av kunderna företag. Däremot är skillnaden från de ursprungliga kunderna inte så stor som man kanske kan tro. Stora företag har ofta säkerhetsavdelningar som liknar en mindre underrättelsetjänst, med ett tiotal anställda och en rejäl budget för att köpa in relevanta program och tjänster.

I stället för 500 anställda har de här företagen tio. Men vi kan ge de här tio personerna samma kapacitet som en nationalstat.

"I stället för 500 anställda har de här företagen tio. Men vi kan ge de här tio personerna samma kapacitet som en nationalstat."

Omkring 75 kunder betalar minst 1,3 miljoner kronor om året var för ett abonnemang hos Recorded Future.

Vilka företag det handlar om vill inte Christopher Ahlberg berätta.

Enligt bolagets hemsida är fyra av världens fem största bolag kunder. Några detaljer kring hur man rankat företagen på den listan framgår visserligen inte, men budskapet är att många verkligt stora företag anlitar det svenskgrundade Boston-bolaget.

"Det är en dyr produkt, som kostar miljoner att köpa. Det är stora företag som är intresserade."

Ingången till Recorded Futures huvudkontor i Boston.

Di Digital kunde tidigare i år berätta att det sociala nätverket Facebook finns på Recorded Futures kundlista.

Trots den typen av framgångar, håller bolaget i många avseenden en låg profil. Kontoret i Boston ligger minst sagt diskret, i ett hörn bakom en parkeringsplats. Här jobbar omkring 25 av sammanlagt 75 anställda. Resten återfinns på kontor i Washington DC samt på Västra Hamngatan i Göteborg.

Christopher Ahlberg är också förtegen om hur mycket rörelsen omsätter, utan säger bara att det handlar om ett tvåsiffrigt miljonbelopp, i dollar, vilket ger ett ganska intetsägande spann på 87 till 860 miljoner kronor.

Riktningen är den rätta, försäkrar han sedan och tillägger att försäljningen dubblerats varje år i tre års tid. Än så länge går inte Recorded Future med vinst, eftersom resurserna läggs på att skaffa nya kunder, förklarar Ahlberg.

Förutom grundarnas egna pengar har ytterligare sju investerare skjutit till motsvarande 288 miljoner kronor, enligt databasen Crunchbase. Bland dessa märks Alphabets investeringsbolag Google Ventures, liksom investeringsbolaget In-Q-Tel, som ägs av den amerikanska spionmyndigheten CIA.

Vi försöker inte hacka. Det finns en massa saker som en underrättelsetjänst gör, som inte vi gör.

Något spionage sysslar däremot inte Recorded Future med, understryker Christopher Ahlberg.

"Vi försöker inte hacka. Det finns en massa saker som en underrättelsetjänst gör, som inte vi gör."

Det finns det däremot andra företag som gör, exempelvis italienska Hacking Team eller tyska Fin Fisher.

"Det är en konstig business att vara i, och det har ingenting med oss att göra"

Recorded Future anklagades en gång för intrång i den privata meddelandetjänsten på Facebook, men nekade snabbt och bestämt till dessa anklagelser.

"Det skulle dels vara att hacka, både företaget och en rad individer skulle byta mot lagen", säger Christopher Ahlberg och tillägger att kunderna dessutom kräver laglydnad från analysbolaget.

Facebook har dessutom extremt bra säkerhet, vi skulle inte kunna ta oss in ens om vi ville.

"Facebook har dessutom extremt bra säkerhet, vi skulle inte kunna ta oss in ens om vi ville."

Han säger sig dessutom vara restriktiv också i valet av kunder.

"Skulle jag vilja vakna på morgonen och sälja min programvara till den sudanesiska underrättelsetjänsten? Troligtvis inte."

Kan du säga vilka underrättelsetjänster ni faktiskt har bland kunderna?

"Nej."

Trots att Recorded Future inte längre är något litet uppstartsbolag, och att Christopher Ahlberg redan har en lyckad försäljning i bagaget, är han själv något av en doldis på den svenska it-scenen. Kanske eftersom han bott i Boston sedan 1990-talet. Anonymiteten passar honom bra, försäkrar han och tillägger att han inte har några ambitioner att bli en kändis.

"Det är helt ointressant", säger han sedan och fortsätter med ett skratt:

"Jag brukar säga att andra kan få berömmelsen så länge jag får pengarna."

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera