Hoppa till innehållet

Diabetesappen Glooko i nytt storavtal

Svensk-amerikanska diabetesappen Glooko inleder ett samarbete med danska vårdjätten Novo Nordisk. De två bolagen ska ge ut en gemensam diabetestjänst.

Anders Sonesson, tidigare vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko.
Anders Sonesson, tidigare vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko.

Svensk-amerikanska Glooko flyttar fram positionerna. Nu står det klart att det digitala vårdbolaget tecknar ett samarbetsavtal med den danska sjukvårdsjätten Novo Nordisk.

De två bolagen ska utveckla en gemensam diabetestjänst. Samarbetet är inte exklusivt, men tjänsten ska ändå marknadsföras under ett gemensamt varumärke, enligt ett pressmeddelande från Novo Nordisk.

Bolaget uppger att den nya tjänsten ska kombinera Novo Nordisks djupa kunskaper inom diabetesområdet med Glookos digitala plattform och kunskap inom dataanalys.

Glooko bildades i september i fjol när Göteborgsbolaget Diasend och Silicon Valley-konkurrenten Glooko gick samman. I samband med fusionen tog bolaget in 70 miljoner kronor från bland annat Samsung Ventures.

Läs mer: Diasend går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Båda bolagen hade redan då riktat in sig på diabetespatienter. Diasends lösning gick ut på att låta patienter och vårdpersonal samla in data från glukosmätare och insulinpumpar i en app. Glooko hade en liknande tjänst som även lät patienter logga sitt näringsintag.

”Vi är mycket nöjda med detta samarbete med Glooko. Det gör att vi kan ta ytterligare ett steg mot att leverera digitala hälsoerbjudanden som hjälper personer med diabetes att förbättra sin blodsockerkontroll. Att arbeta i partnerskap kommer dessutom att öka vår förmåga att visa det verkliga värdet av vår portfölj inom diabetesbehandling”, säger Christian Kanstrup, vice koncernchef på Novo Nordisk i ett skriftligt uttalande.

Novo Nordisk är det största börsbolaget i Norden sett till marknadsvärde och är specialiserat på diabetes. Bolaget har huvudkontor i Danmark och sysselsätter drygt 42 000 personer i 75 länder.

Glookos app används idag av över 4 800 hälsosystem i 27 länder och är godkänd av det amerikanska läkemedelsverket FDA. Tjänsten syftar till att förbättra hälsoresultat för personer med diabetes. Appen synkroniserar bland annat med världens mest populära diabetesenheter för att samla verifierad patientdata om blodsocker, kolhydrater, insulin, blodtryck, näringsintag och vikt.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera