Annons
Anders Sonesson, tidigare vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko.

Diabetesappen Glooko i nytt storavtal

Därför lyckas datadrivna säljorganisationer bättre SPONSRAT AV Qlik

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Tom Xiong och Jacob Lovén, som står bakom Di Digitals nya gästpodd den Digitala Draken.

”Lär av Alibaba – innan det är försent”

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.

Creades investerar i kassadödare

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Diabetesappen Glooko i nytt storavtal

Anders Sonesson, tidigare vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko.
Anders Sonesson, tidigare vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko.
Svensk-amerikanska diabetesappen Glooko inleder ett samarbete med danska vårdjätten Novo Nordisk. De två bolagen ska ge ut en gemensam diabetestjänst.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svensk-amerikanska Glooko flyttar fram positionerna. Nu står det klart att det digitala vårdbolaget tecknar ett samarbetsavtal med den danska sjukvårdsjätten Novo Nordisk.

De två bolagen ska utveckla en gemensam diabetestjänst. Samarbetet är inte exklusivt, men tjänsten ska ändå marknadsföras under ett gemensamt varumärke, enligt ett pressmeddelande från Novo Nordisk.

Bolaget uppger att den nya tjänsten ska kombinera Novo Nordisks djupa kunskaper inom diabetesområdet med Glookos digitala plattform och kunskap inom dataanalys.

Glooko bildades i september i fjol när Göteborgsbolaget Diasend och Silicon Valley-konkurrenten Glooko gick samman. I samband med fusionen tog bolaget in 70 miljoner kronor från bland annat Samsung Ventures.

Läs mer: Diasend går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Båda bolagen hade redan då riktat in sig på diabetespatienter. Diasends lösning gick ut på att låta patienter och vårdpersonal samla in data från glukosmätare och insulinpumpar i en app. Glooko hade en liknande tjänst som även lät patienter logga sitt näringsintag.

”Vi är mycket nöjda med detta samarbete med Glooko. Det gör att vi kan ta ytterligare ett steg mot att leverera digitala hälsoerbjudanden som hjälper personer med diabetes att förbättra sin blodsockerkontroll. Att arbeta i partnerskap kommer dessutom att öka vår förmåga att visa det verkliga värdet av vår portfölj inom diabetesbehandling”, säger Christian Kanstrup, vice koncernchef på Novo Nordisk i ett skriftligt uttalande.

Novo Nordisk är det största börsbolaget i Norden sett till marknadsvärde och är specialiserat på diabetes. Bolaget har huvudkontor i Danmark och sysselsätter drygt 42 000 personer i 75 länder.

Glookos app används idag av över 4 800 hälsosystem i 27 länder och är godkänd av det amerikanska läkemedelsverket FDA. Tjänsten syftar till att förbättra hälsoresultat för personer med diabetes. Appen synkroniserar bland annat med världens mest populära diabetesenheter för att samla verifierad patientdata om blodsocker, kolhydrater, insulin, blodtryck, näringsintag och vikt.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post