Digiexam lanserade sina digitala prov i Sverige sommaren 2014. Bolagets teknik gör det möjligt för studenterna att skriva prov på datorn, vilket inte bara gör att lärarna slipper tyda märkliga handstilar, det sparar också tid med delvis automatiserad rättning.
Bland de första lärosätena att hoppa på var Viktor Rydbergs Gymnasium och Handelshögskolan i Stockholm, sedan dess har ytterligare 800 skolor börjat använda tjänsten.
Digiexam satsar nu på att göra om framgångsresan i Sverige på den amerikanska marknaden. Så här långt har ett 60-tal amerikanska lärosäten anslutit sig. Planen är att, precis som i Sverige, börja med de mest ansedda skolorna och sedan få till en naturlig spridningseffekt.
Läs mer: Jätteinvestering i amerikanska Coursera
Digiexam har tidigare tagit in 15 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från finansmannen Sven Hagströmer och Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz. Nu växlar bolaget upp rejält och tar in ytterligare 30 Mkr i finansiering från befintliga och nya investerare.
Rundan har letts av svensken Joen Bonnier och Calvin Zhang från investmentbanken JP Morgan i Asien. Flera nya investerare har en koppling till just investmentbanksvärlden i Asien. Bland annat Catherine Leung, tidigare chef för JP Morgans Hong Kong-kontor och vice ordförande för JP Morgans asiatiska verksamhet.
"Det är strategiskt viktiga personer för oss eftersom Asien är en jätteintressant marknad på sikt. Det är Asien som kommer att driva utbildningsmarknaden i framtiden", säger Johan Hägglund, grundare av Digiexam.
Andra investerare är till exempel Shukri Shammas, som grundat spelbolaget Playfish som såldes till Electronic Arts för 2 miljarder kronor 2009 och även var tidig investerare i finska Supercell. Bland de nya svenska investerarna finns såväl Joen som Peder Bonnier från familjen Bonnier och Felix Hagnö, medgrundare till Tradedoubler och tidig investerare i Spotify. Joen Bonnier tar även plats i Digiexams styrelse.
Nyemissionen består endast av vanliga aktier utan preferens, vilket gör att värderingen på bolaget är tydlig. Digiexam värderas nu till 280 miljoner kronor, vilket gör att det sticker ut som ett av de absolut högst värderade bolagen på den unga edtech-marknaden.
Läs mer: Tentatjänsten Digiexam intar den brittiska marknaden