Tidigare i år lämnade Anders Gran tjänsten som affärschef på den digitala byrån Ustwo i Malmö för att satsa allt på Twiik. Byrån han tidigare arbetade på äger en mindre del av Twiik så Anders Gran har jobbat med bolaget under en längre tid.
”När folk som man aldrig trodde skulle ändra sitt beteende verkligen ändrar sig blev det här så pass intressant för mig personligen att jag ville ta klivet in i Twiik”, säger han.
Twiik börjar med att låta användaren göra ett livsstilstest och svara på frågor om träning, vardagsmotion, kost, stress alkohol och tobak för att få en bild av vad användaren vill förändra och förbättra. Därefter presenteras ett antal program från coacher som är experter på till exempel kost eller träning.
”Målet är att bli bäst på att matcha människor med rätt coacher och program med rätt innehåll. Idag använder vi logiska algoritmer, men artificiell intelligens kan bli en viktigt komponent framöver”, säger Anders Gran.
Twiik är en ren betaltjänst och den initiala abonnemangsavgiften på 30 kronor i månaden ska göra det möjligt för coacherna att tjäna pengar på att medverka i appen. Intäkterna delas lika med coacherna utifrån hur många användare som följer deras program.
”Många företag bygger upp enorma användarbaser och värderas utifrån det, men för oss har det varit viktigt att tjäna pengar direkt. Coachernas insats måste värdesättas och investerarna måste få se att affärsmodellen fungerar”, säger Anders Gran.
Idag använder vi logiska algoritmer, men artificiell intelligens kan bli en viktigt komponent framöver.
Mellan 8000 och 10 000 personer har installerat appen, som nyligen släpptes i en skarp version. Malmöbolaget har hittills tagit in strax under tre miljoner kronor i kapital och öppnar nu för att ta in ytterligare två till tre miljoner i en finansieringsrunda under våren, en runda som ska ta tjänsten till såväl företagsmarknaden som till en bredare konsumentmarknad med stöd för fler plattformar.
Under senvåren planerar man slutna tester med utvalda företag.
”Det är inte företagen som mår dåligt, men det är de som tydligast ser i plånboken att personalen mår dåligt. Så det ligger i företagens intresse att de anställda mår bra och idag saknas det kostnadseffektiva alternativ där man kan mäta resultat."
Anders Gran vill inte prata om e-hälsa utan pratar hellre om welltech, teknik som kan hjälpa mer än bara armar och ben.
”E-hälsa har blivit urholkat, för mig är e-hälsa det som aldrig hände och något som jag personligen kopplar för mycket till vården. Welltech handlar lika mycket om den mentala hälsan och om att må bra, inte bara om att vara frisk."
Läs även: Nyårslöften gav rusning till Lifesum