Det fyra år gamla bolaget Detail Online växer så det knakar. Genom sin molnbaserade tjänst hjälper de varumärken att få inblick i hur de presenteras på återförsäljares webbutiker, genom en digital mystery shopper.
Nyligen gick riskkapitalbolaget Industrifonden och Acacia tillsammans in med 30 miljoner kronor i Detail Online, som nu äger 30 procent av bolaget. För företaget ger det möjlighet till teknisk utveckling och global expansion med fokus på Europa och USA.
”Vi har kokat soppa på en spik i drygt tre år för att få det här att fungera för oss. Med den här möjligheten från så starka investerare kan vi ta nästa kliv framåt”, säger Leo Dratwa, tidigare sälj- och marknadsdirektör på LG-TV.
Läs mer: Startupinvesteraren: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant”
Det är den första kapitalresningen för företaget, som grundades 2015. Tidigare har de byggt bolaget med egna medel.
Bolaget startades av Lighthouse group, som representeras av Joakim Gavelin, global säljdirektör, och Spelvik, som representeras av Peter Clerborn, CTO.
Leo Dratwa menar att behovet av tjänsten växer, då stora globala varumärken alltmer inser att det inte räcker att bara ha kontroll över hur deras produkter presenteras för konsumenterna i fysiska butiker. Det är även av stor vikt att ha koll på hur de framställs i de digitala butikerna om man vill vinna konsumenternas öga.
2017 utökades tjänsten till att omfatta globala e-handelssajter, från att tidigare endast verkat i Nordiska länder. Bolagets molnbaserade tjänst går dagligen igenom omkring 400 webbsidor i 60 länder.
”Vi kan ta fram insikter till våra kunder, som visar hur produkten presenteras hos återförsäljare. Det har alltid varit viktigt för varumärken att synas på bästa sätt i fysiska butiker och precis så gör vi det möjligt för företagen som använder det här systemet att synas för konsumenterna på återförsäljarnas webbsidor och få bästa säljeffekt.”
Läs mer: Industrifondens nya vd: ”Vi har en makalös fördel”
I dag har bolaget drygt 50 anställda, en styrka som ska växa under året. Tio stycken jobbar från Stockholmskontoret och resterande från Filippinerna.
2018 omsatte Detail Online drygt 10 miljoner kronor, som de i år har ambitionen att dubblera. Under de kommande fem åren ska bolaget öka omsättningen till 200 Mkr, enligt Leo Dratwa.