Hoppa till innehållet

Digital ”mystery shopper” lockar Industrifonden

Detail Online erbjuder en digital ”mystery shopper” för e-handeln. Nu lockar bolaget investerare som Industrifonden och siktar på global expansion. 

Det fyra år gamla bolaget Detail Online växer så det knakar. Genom sin molnbaserade tjänst hjälper de varumärken att få inblick i hur de presenteras på återförsäljares webbutiker, genom en digital mystery shopper. 

Nyligen gick riskkapitalbolaget Industrifonden och Acacia tillsammans in med 30 miljoner kronor i Detail Online, som nu äger 30 procent av bolaget. För företaget ger det möjlighet till teknisk utveckling och global expansion med fokus på Europa och USA. 

”Vi har kokat soppa på en spik i drygt tre år för att få det här att fungera för oss. Med den här möjligheten från så starka investerare kan vi ta nästa kliv framåt”, säger Leo Dratwa, tidigare sälj- och marknadsdirektör på LG-TV.  

Läs mer: Startupinvesteraren: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant” 

Det är den första kapitalresningen för företaget, som grundades 2015. Tidigare har de byggt bolaget med egna medel. 

Bolaget startades av Lighthouse group, som representeras av Joakim Gavelin, global säljdirektör, och Spelvik, som representeras av Peter Clerborn, CTO.

Leo Dratwa menar att behovet av tjänsten växer, då stora globala varumärken alltmer inser att det inte räcker att bara ha kontroll över hur deras produkter presenteras för konsumenterna i fysiska butiker. Det är även av stor vikt att ha koll på hur de framställs i de digitala butikerna om man vill vinna konsumenternas öga. 

2017 utökades tjänsten till att omfatta globala e-handelssajter, från att tidigare endast verkat i Nordiska länder. Bolagets molnbaserade tjänst går dagligen igenom omkring 400 webbsidor i 60 länder. 

”Vi kan ta fram insikter till våra kunder, som visar hur produkten presenteras hos återförsäljare. Det har alltid varit viktigt för varumärken att synas på bästa sätt i fysiska butiker och precis så gör vi det möjligt för företagen som använder det här systemet att synas för konsumenterna på återförsäljarnas webbsidor och få bästa säljeffekt.” 

Läs mer: Industrifondens nya vd: ”Vi har en makalös fördel” 

I dag har bolaget drygt 50 anställda, en styrka som ska växa under året. Tio stycken jobbar från Stockholmskontoret och resterande från Filippinerna. 

2018 omsatte Detail Online drygt 10 miljoner kronor, som de i år har ambitionen att dubblera. Under de kommande fem åren ska bolaget öka omsättningen till 200 Mkr, enligt Leo Dratwa. 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera