Grunden för Anticimex offensiva mål är att bolaget är i en bransch med en tydlig tillväxt till följd av att problemen med råttor och andra skadedjur ökar i världen.
"Den underliggande tillväxten i branschen är 5-6 procent. Tillväxten understöds av en urbanisering, av att folk reser mer och den globala uppvärmningen. Allt det driver skadedjur. Den globala uppvärmningen är en farlig trend. Det är svårt att hitta affärsmöjligheter på den, men skadedjursbekämpning är en", säger Jarl Dahlfors.
Han rekryterades 2015 till vd-posten på Anticimex från samma position på börsnoterade kontanthanteringsbolaget Loomis. Där var han med och digitaliserade kontanthanteringen, främst genom kontanthanteringsboxen Safepoint som nu är en stor framgång.
Nu ska Jarl Dahlfors driva digitaliseringen av Anticimex erbjudande för att bekämpa skadedjur.
"Precis som säkerhetsbranschen har blivit effektivare tack vare digitala produkter vill vi på ett modernt sätt lösa problemen med skadedjuren. Vi ställer ut fällor med sensorer och larm. Då behöver vår personal bara åka ut när det är en råtta i fällan jämfört med tidigare då det kanske var en råtta i fällan var tionde gång. "
Läs även: Anna Settman: ”Startupvärlden går på steroider just nu”
Enligt honom gynnas alla intressenter kring Anticimex av en mer digitaliserad skadedjursbekämpning.
"Det är bra för miljön att vi inte åker ut till fällorna lika ofta. Kunden får en helt annan service och information om situationen och vi får en högre marginal när vi endast åker till fällorna då det är en råtta i dem. "
Han framhåller att det med digitaliserad skadedjursbekämpning går att hitta orsaken när problem med råttor ökar.
"Säg att du har en matbutik i ett shoppingcenter och det springer råttor där. Då vill du veta om det är din butik som är problemet eller någon restaurang som har problem med sophanteringen. Fällorna, våra filmer och sensorer ger dig information. I slutänden är det inte fällan som ger nöjdast kunder utan det som ska göra oss unika är hur vi knyter ihop fällan med servicepaketet."
Cirka 20 procent av Anticimex globala nyförsäljning utgörs redan av tjänster inom digital skadedjurskontroll. För att stärka kontrollen över teknikutvecklingen köpte Anticimex nyligen resterande 80 procent av aktierna i det danska bolaget Wisecon, ett bolag som erbjuder avancerade digitala fällor och övervakningssystem mot skadedjur.
Anticimex ska ha ett centralt tekniskt innovationscenter men i övrigt understryker Jarl Dahlfors betydelsen av största möjliga decentralisering. Något han har med sig efter att ha arbetet för Melker Schörling och Gustaf Douglas på Securitas och Loomis.
"Anticimex har 128 olika enheter med eget resultatansvar runt om i världen. Varje enhet har kunder med olika behov. "
När EQT förvärvade Anticimex från investeringsbolaget Ratos våren 2012 omsatte bolaget 2 miljarder kronor och hade verksamhet i Norden samt Tyskland och Holland.
Bara under 2016 gjordes 31 förvärv och nu har Anticimex verksamhet i 17 länder. Bolaget finns i flera länder i Asien- och Stillahavsregionen och fjol gjordes de första förvärven i USA.
I det första kvartalet i år låg omsättningen på 5,1 miljarder kronor i årstakt. Målet är att fördubbla den.
"Vi tycker en försäljning på 1 miljard euro (nästan 10 miljarder kronor) låter bra. Där vill vi vara om 4-5 år. "
Under 2016 växte Anticimex försäljning med 16 procent, varav 5 procent var organiskt.
"Den organiska tillväxten ska vara mycket högre när försäljningen av digitala produkter accelererar. De länder som redan har kommit i gång med digitala produkter har redan en betydligt högre organisk tillväxt. "
Anticimex kan ta ut betydligt högre priser på digitala servicetjänster, vilket ska driva både organisk tillväxt och lönsamhet.
"Historiskt har rörelsemarginalen (EBITA) legat på 10-11 procent för Anticimex. Nu är den 15 procent och vi har satt som mål att nå 20 procent. Konkurrenterna ligger närmare 20 än 15 procent, så 10-11 procent var ingen bra marginal."
Allt tyder på att EQT gjorde en bra affär när Anticimex köptes av Ratos för 2,7 miljarder kronor på skuldfri basis. Enligt vad Di erfar har EQT inte några planer på att sälja eller börsnotera Anticimex i närtid - orsaken är bolagets intressanta tillväxtmöjligheter.
Läs även: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen
Fakta Anticimex:
– Försäljning 2016: 4 452 Mkr.
– Rörelseresultat (EBITA): 664 Mkr.
– Antal anställda: Cirka 4 400.