Hoppa till innehållet

”Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet”

Digitala uppstickare gör piruetter runt många anrika storbolag. Men när målmedvetna riskkapitalbolag nu lägger till digitalisering i verktygslådan innebär det att stora delar av det svenska näringslivet kan lyftas in i 2010-talet.

 

IT-yran och den efterföljande kraschen fick många att dra öronen åt sig i inledningen av 2000-talet. Den skepsis som då byggdes upp kan märkas än i dag. Ord som ”internetföretag” och ”startup” får åtminstone någon i de flesta ledningsgrupper att omedelbart inta en avvaktande inställning.

När Di i fjol genomförde en Ipsos-undersökning var 53 procent av toppcheferna i svenska bolag tveksamma till om deras företag överhuvudtaget behövde en digital strategi.

De bolag som lät optimisten styra år 2000 fick betala dyrt för det då. Men de bolag som låtit pessimisten styra sedan dess betalar dyrt för det i dag. Ett dagsaktuellt exempel är H&M. Den svenska nationalklenoden trampar vatten medan uppstickare som Zalando gör digitala piruetter runt dem. Den digitala senfärdigheten har kostat H&M åtskilliga miljarder i börsvärde.

Läs även: Investor-profil drar igång techfond

Hundratals svenska företag är i samma situation. Deras affär har börjat svaja och färgen på den en gång lysande loggan har börjat flagna. Men för att totalrenovera ett bolag krävs en beslutsamhet som börjar från ägarna. Verklig förändring kräver att ägarna ger det mandat som krävs och är beredda att ta kostnaderna för det. I många bolag är så inte fallet.

Riskkapitalbolagen däremot har de senaste årtiondena gett sig på bolag efter bolag och osentimentalt rivit bort alla typer av ineffektivitet. Beslutsamheten har det aldrig varit något fel på. Men verktygslådan har främst innehållit finansiella verktyg, och avkastningen har sjunkit i takt med att de bästa renoveringsobjekten redan snyggats till.

När riskkapitalbolagen nu lägger till digitalisering i verktygslådan öppnar sig en helt ny marknad. För det råder ingen brist på digitala renoveringsobjekt. I bransch efter bransch finns exempel på bolag som halkat efter i digitaliseringen – bolag vars värde skulle kunna höjas väsentligt om en osentimental ägare kan komma in och totalrenovera. Här finns pengar att hämta och det har flera riskkapitalbolag insett.

Läs även: Nordic Capital skickar chefer till hajpad startupskola

Riskkapitalbolagens styrka har alltid varit att de kunnat komma in utan historik eller lojaliteter i bolag och med total ägarkontroll genomdriva kraftfulla förändringar. Samtidigt är de en tung maktfaktor i det svenska näringslivet.

Läs även: Därför vill storbolagen ha en egen startup

Enligt Svenska riskkapitalföreningen äger de runt 900 svenska företag med en samlad omsättning motsvarande 8 procent av Sveriges BNP. Sammantaget innebär det att riskkapitalbolagen med en ny digital strategi har möjligheten att lyfta stora delar av det svenska näringslivet in i 2010-talet.  

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagenFoto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera