Hoppa till innehållet

Digitala entrepenörer vill inspirera i förorten

Orten.io vill ta techvärlden till förorten. På onsdagen samlades en rad namnkunniga entreprenörer i Tensta och pratade utmaningar och möjligheter. ”Det är sådana här events som behövs”, säger Truecallers Nami Zarringhalam.

Susanne Najafi (th), som driver fonden Backing Minds tillsammans med Sara Wimmercranz, var på plats i Tensta på onsdagskvällen.
Susanne Najafi (th), som driver fonden Backing Minds tillsammans med Sara Wimmercranz, var på plats i Tensta på onsdagskvällen.Foto: Patrik Olsson

Orten.io startade på onsdagskvällen sin eventturné i Tensta, där flera välkända namn deltog. Enligt Orten.io:s grundare Zakaria Hersi är eventet bara en del i arbetet för att hitta talanger i förorten och öka mångfalden inom startupsektorn.

”Vi kommer även arrangera ett bootcamp där deltagarna kommer att lära sig programmera själva”, säger hon till Di Digital.

 

De har stängt ner alla kontaktpunkter, därför behövs sådana här initiativ.

 

Under träffen talade bland andra Sara Wimmercranz och Susanne Najafi från Backing Minds, en investeringsfond som ska hitta talanger bortom Stureplan. Bakom fonden står bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Enligt Susanne Najafi kom flera personer fram till dem under kvällen för att presentera sina idéer.

”Några var väldigt intressanta och har potential att lösa stora problem. Vi tror att den här typen av evenemang är väldigt viktiga för sådant här händer annars inte ute i förorten. De har stängt ner alla kontaktpunkter, därför behövs sådana här initiativ”, säger hon.

Susanne Najafi växte själv upp i närliggande Rinkeby. Samtliga talare hade någon form av koppling till förorten eller utanförskap.

Nami Zarringhalam, grundare av det heta startupbolaget Truecaller, invandrade till Sverige som barn och berättar att han känner sig som iranier i Sverige men som svensk i Iran.

”Det är en hjärtefråga att människor kommer in på arbetsmarknaden, och viktigt att folk testar på att vara entreprenörer. Det är sådana här events som behövs”, säger han.

 

Jag blev kär i möjligheterna med teknik och ville hitta något sätt att kombinera det med konst.

 

Crowdfundingplattformen Foundedbymes grundare och vd Daniel Daboczy berättade i sin presentation om sin uppväxt som invandrand rumän i Sverige och uppbyggnaden av sitt företag.

”Det är alltid viktigt att inspirera och jag tror att mycket kreativitet är på plats i lokalen här i kväll”, säger Daniel Daboczy innan han kliver upp för att hålla sitt tal.

Purfärska entrepenörer talade också under kvällen, som Zahra Abdulla som håller på att utveckla en tjänst för underlätta för allergiker som vill hitta allergifria områden att vistas i eller till exempel restauranger.

Läs mer: Deras app ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Artan Mansouri som skapat AI-wearablen Tracy tracker berättade om sin uppväxt i Hässelby, samarbeten med Google och Nasa och passionen för konst och teknik.

”Jag blev kär i möjligheterna med teknik och ville hitta något sätt att kombinera det med konst. Jag tycker man ska fokusera på vad som är viktigt i livet, och sluta tänka på var man vill hamna”, säger Artan Mansouri.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera