Malmöbolaget Twiik vill digitalisera företagsfriskvården och har utvecklat en tjänst som ska få användaren att må bättre med hjälp av små dagliga utmaningar, särskilt framtagna av livsstilscoacher. Tjänsten bygger på att skapa mätbarhet i organisationens och medarbetarens hälsa och livsstil för att digitalt kunna ge rekommendationer för förändring för såväl individ som organisation.
För att bredda företagstjänsten med bättre coachning köper nu Twiik plattformen Shapelink, som kopplar samman användare med personliga tränare. Uppköpet innebär att Twiik dels tar över Shapelinks 130 000 registrerade användare, teamet bakom Shapelink och ett befintligt samarbetsavtal med Viktväktarna, där man idag levererar tekniken till deras digitala träningsprogram.
Läs mer: Digital livsstilscoach jagar nytt kapital
”Shapelink har byggt en plattform med brett stöd för bland annat interaktion, tracking och i förlängningen spelifiering. Tekniken låter oss bygga vidare på Twiiks företagsaffär samtidigt som den ger våra coacher större möjlighet att driva sin egen affär”, säger Anders Gran, vd för Twiik.
I Shapelinks tjänst är det just interaktionen som Anders Gran ser stor potential i.
”Interaktion mellan användare och coacher, och i förlängningen mellan användare, gör att människor följer sina program bättre och det är en stark drivkraft i ett förändringsarbete”, säger han.
Shapelink, med bas i Stockholm, grundades 2007 och ägdes fram till förvärvet av Malmöbaserade Djäkne Startup Studio, Alexander Cugler, Alexander Engvall och Tomas Mellgren.
Läs mer: Hälso-appen Twiik i genombrottsaffär med Skanska
Twiik grundades 2013 av Johan Axelsson och Christer Månsson och har hittills tagit in omkring 5 miljoner kronor i riskkapital från grundare och affärsänglar. Idag har Twiik kunder som Skanska, Telavox, Sparbanken Syd och Syncron. Med förvärvet etablerar sig Twiik också i Stockholm.
Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen.