Hoppa till innehållet

Digitala vårdbolaget Kry tappar storkund till Visiba Care

Göteborgsbolaget Visiba Care snor storkunden Region Jönköpings län från konkurrenten Kry. Enligt uppgift ska Visiba Care även ersätta Kry i delar av Stockholms läns landsting.

Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.
Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.Foto: Amanda Lindgren

Läkarbesök via videolänk blir allt vanligare. Men nu hårdnar konkurrensen mellan de startupbolag som ska göra jobbet.

Striden såg länge ut att stå mellan Kry, med bas i Stockholm, och Min Doktor, med bas i Malmö. Båda är uppbackade av tunga riskkapitalbolag:

  • Kry (NTL) har tagit in 62 miljoner kronor från riskkapitalbolag som Creandum och Index Ventures.
  • Min Doktor (NTL) har tagit in 80 Mkr från EQT Ventures och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.
Om sjukvården gör sitt jobb behövs inte Min Doktor och Kry

Men nu seglar Göteborgsbolaget Visiba Care upp som en tung utmanare. Det unga bolaget omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Och man har endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital. Ändå är tillväxten imponerande.

”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.

Johan Gustafsson deltog härom veckan i Di Digitals tävling Startup Tour i Göteborg där han pitchade sitt bolag inför en jury med bland andra EQT Ventures och Moor.

”Om sjukvården gör sitt jobb behövs inte Min Doktor och Kry”, sade han från scenen.

Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

Visiba Care (NTL) är redan idag underleverantör till den offentliga sjukvården i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Nu står det klart att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba Care istället.

”Det är första gången som en kund byter från en annan leverantör till oss. Det bevisar vår tes om att vi har de lösningar som den riktiga vården behöver”, säger vd Johan Gustafsson.

Leverantörsbytet bekräftas av Ulf Österstad, verksamhetschef på Vårdcentralerna Bra Liv, som den offentliga primärvården i Jönköping heter. Verksamheten omsätter runt en miljard kronor om året.

”Kry är mycket duktiga och har levererat enligt avtalet. Men de vill vara en tjänsteleverantör. Vi vill ha en ren plattformsleverantör och har därför valt att gå vidare med Visiba Care i stället”, säger han.

Till skillnad från Kry har Visiba Care ingen ambition att bygga ett varumärke mot kund. I stället hjälper de sjukvården att bygga webbsidor och appar som kombinerar säker identifiering, betalning och videomöten med möjligheten att boka tid och skicka textmeddelanden till läkaren.

Krys operativa chef och medgrundare Josefin Landgård tonar ner förlusten av storkunden i Jönköping.

”Vi har bestämt att vi inte ska ägna oss åt white label-lösningar och vi är överens sedan länge att inte förlänga samarbetet med Jönköpings landsting. Vår vision är att tillhandahålla tillgänglig, kvalitativ vård till alla patienter i Sverige och vi fokuserar på det istället för att bygga och sköta driften av appar år andra”, säger hon.

Enligt uppgift till Di Digital riskerar Kry även att förlora delar av sin affär till Visiba Care i Stockholms läns landsting.

”Visiba Care har sålt sin lösning till 1177 (sjukvårdsrådgivning per telefon) i Stockholms läns landsting. Men vi ska fortsätta jobba med flera vårdcentraler inom Stockholms län”, säger Josefin Landgård på Kry.

Fotnot: Visiba Care var en av de tre bolag som kvalade sig till andra omgången i Di Digital Starup Tour i Göteborg. Vinnare blev dock ett annat hälsobolag, 1928 Diagnostics, som därmed gick vidare till finalen i Stockholm den 8 december.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera