Divvit ska utmana Google Analytics inom e-handeln – tar in 4 miljoner

Driftavbrott stor risk för många företag SPONSRAT AV Coromatic

"Nonsensförklaringar om KNC-konkursen"

Så vill ex-piraten rädda mediehusen

Bitcoinkursen knäckte KNC Miner – ansöker om konkurs

Divvit ska utmana Google Analytics inom e-handeln – tar in 4 miljoner

Divvit vill ge små e-handelsbolag verktyget att analysera mera.
Divvit vill ge små e-handelsbolag verktyget att analysera mera.
Malmöbaserade Divvit ska hjälpa e-handlare att bättre förstå sina kunder. Nu tar bolaget in 4 miljoner kronor för att utmana jätten Google Analytics.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Svenskarna spenderade cirka 50 miljarder kronor på e-handel i fjol, enligt Postnords e-barometer. Men e-handlarnas möjlighet att analysera sina kunder och marknadsföringskampanjer är fortfarande liten, enligt grundarna av startupbolaget Divvit. Nu lanserar de ett verktyg för att hjälpa speciellt mindre e-handelsbolag.

”Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har”, säger medgrundaren och vd:n David Linell.

Både David Linell och bolagets andra grundare Nino Ulsamer har erfarenhet från branschen, David Linell som COO på mjukvarubolaget Ve Interactive i Norden och Nino Ulsamer som grundare och vd för Rocket Internet-ägda e-möbelsföretagen Mebelrama och WestWing.

Det Malmöbaserade startupbolaget tar nu in 4 Mkr från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

”Vi har byggt verktyget för en internationell marknad men nu ska vi satsa på Sverige och Danmark. De flesta av mina kontakter finns i Norden och det är därför vi börjar här”, säger David Linell.

Enligt honom är det främst stora aktörer inom e-handeln som idag har tillgång till analysverktyg anpassade för branschen.

”Det finns en hel del webbanalyser men inte så många som är anpassade för e-handel. De som finns vänder sig specifikt till väldigt stora aktörer. Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora”, säger David Linell.

Facebook
Twitter
E-post