Hoppa till innehållet

Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com

Sveriges två största nätbutiker för djurfoder blir en. Marknadsledaren Animail slukar tvåan Zoozoo.com.

Karl Prytz, vd för Animail.
Karl Prytz, vd för Animail.

Djurfoder har de senaste åren blivit en alltigenom riskkapitalstyrd verksamhet. Wallenbergssfärens riskkapitalbolag EQT har köpt kedjan Grizzly Zoo och flygfamiljen Braathens riskkapitalbolag Braganza äger Arken Zoo och Djurmagasinet. Tillsammans dominerar de den fysiska handeln av djurfoder och tillbehör. På nätet är marknadsledaren Animail som ägs av riskkapitalbolaget Verdane.

Ett av få undantag till riskkapitaldominansen har varit e-handeln Zoozoo.com. Bolagets grundare och huvudägare är Jarno Vanhatapio, mest känd som grundaren av modesajten Nelly.com. Zoozoo startades för drygt två år sedan och har vuxit till att bli nummer två på nätmarknaden efter Animail.

Men nu säljer Jarno Vanhatapio sin skapelse till konkurrenten.

”Djurfoder är en volymaffär. Det är låga marginaler och handlar om att bli stor så snabbt som möjligt. Vi tror att det blir en bättre och större resa tillsammans”, säger han.

Några pengar blir det dock inte till grundaren eller de övriga delägarna Egmont och Opitmizer Invest.  

”Vi har tackat nej till kontantaffärer från andra aktörer innan. Vi tycker att det är sjukt spännande och tror på branschen och vill därför vara med på resan som delägare”, säger Jarno Vanhatapio.

Animail betalar istället för Zoozoo med aktier i det egna bolaget. Samtidigt görs en riktad nyemission där Animail tillförs 16 Mkr.

”Jag blir den tredje största ägaren i Animail och tar även en plats i styrelsen”, säger Jarno Vanhatapio.

Både Animail och Zoozoo har drivits med förlust de senaste åren. I och med köpet av Zoozoo räknar Animail med att omsätta 150 Mkr i år men lönsamheten väntas dröja ytterligare ett tag.

"Vi gör affären för att få en starkare postion på marknaden. Vi blir starkare i förhandlingar och får mer stordriftsfördelar vilket gör att vi kan arbeta mot lönsamhet. Men det är viktigt för oss att ta mark, vi befinner oss i en av de mest intressanta vertikalerna inom ehandel och skiftet sker nu", säger Karl Prytz, vd för Animail.

Djurfoder är nämligen en bransch där e-handeln ännu inte tagit fart ordentligt i Norden. Globalt syns dock tecken på att marknaden börjat röra sig mot nätet. Enligt analysfirman Forrester Research har marknaden för djurfoder på nätet vuxit med 76 procent de senaste fem åren.

”Vi befinner oss där andra branscher var för 10-15 år sedan. Folk har inte riktigt förstått att det går att handla på nätet och få varorna hem till dörren”, säger Karl Prytz.

Husdjur har överlag fångat riskkapitalbolagens intresse de senaste åren. Utöver investeringarna i djurfoder har också veterinärmarknaden lockat investerarna. I fjol investerade Nordic Capital i djursjukhuskedjan Anicura och EQT köpte en majoritetspost i Evidensia Djursjukhusvård. 

"Ur mitt perspektiv så handlar det om att få kundgrupper är så passionerade som husdjursägarna. Det skapar en grund för starka affärer överlag. Dessutom är det en stabil marknad som inte påverkas av konjunktursvängningar", säger Karl Prytz.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera