Djurfoder har de senaste åren blivit en alltigenom riskkapitalstyrd verksamhet. Wallenbergssfärens riskkapitalbolag EQT har köpt kedjan Grizzly Zoo och flygfamiljen Braathens riskkapitalbolag Braganza äger Arken Zoo och Djurmagasinet. Tillsammans dominerar de den fysiska handeln av djurfoder och tillbehör. På nätet är marknadsledaren Animail som ägs av riskkapitalbolaget Verdane.
Ett av få undantag till riskkapitaldominansen har varit e-handeln Zoozoo.com. Bolagets grundare och huvudägare är Jarno Vanhatapio, mest känd som grundaren av modesajten Nelly.com. Zoozoo startades för drygt två år sedan och har vuxit till att bli nummer två på nätmarknaden efter Animail.
Men nu säljer Jarno Vanhatapio sin skapelse till konkurrenten.
”Djurfoder är en volymaffär. Det är låga marginaler och handlar om att bli stor så snabbt som möjligt. Vi tror att det blir en bättre och större resa tillsammans”, säger han.
Några pengar blir det dock inte till grundaren eller de övriga delägarna Egmont och Opitmizer Invest.
”Vi har tackat nej till kontantaffärer från andra aktörer innan. Vi tycker att det är sjukt spännande och tror på branschen och vill därför vara med på resan som delägare”, säger Jarno Vanhatapio.
Animail betalar istället för Zoozoo med aktier i det egna bolaget. Samtidigt görs en riktad nyemission där Animail tillförs 16 Mkr.
”Jag blir den tredje största ägaren i Animail och tar även en plats i styrelsen”, säger Jarno Vanhatapio.
Både Animail och Zoozoo har drivits med förlust de senaste åren. I och med köpet av Zoozoo räknar Animail med att omsätta 150 Mkr i år men lönsamheten väntas dröja ytterligare ett tag.
"Vi gör affären för att få en starkare postion på marknaden. Vi blir starkare i förhandlingar och får mer stordriftsfördelar vilket gör att vi kan arbeta mot lönsamhet. Men det är viktigt för oss att ta mark, vi befinner oss i en av de mest intressanta vertikalerna inom ehandel och skiftet sker nu", säger Karl Prytz, vd för Animail.
Djurfoder är nämligen en bransch där e-handeln ännu inte tagit fart ordentligt i Norden. Globalt syns dock tecken på att marknaden börjat röra sig mot nätet. Enligt analysfirman Forrester Research har marknaden för djurfoder på nätet vuxit med 76 procent de senaste fem åren.
”Vi befinner oss där andra branscher var för 10-15 år sedan. Folk har inte riktigt förstått att det går att handla på nätet och få varorna hem till dörren”, säger Karl Prytz.
Husdjur har överlag fångat riskkapitalbolagens intresse de senaste åren. Utöver investeringarna i djurfoder har också veterinärmarknaden lockat investerarna. I fjol investerade Nordic Capital i djursjukhuskedjan Anicura och EQT köpte en majoritetspost i Evidensia Djursjukhusvård.
"Ur mitt perspektiv så handlar det om att få kundgrupper är så passionerade som husdjursägarna. Det skapar en grund för starka affärer överlag. Dessutom är det en stabil marknad som inte påverkas av konjunktursvängningar", säger Karl Prytz.