Hoppa till innehållet

Dogbuddy tar in 20 miljoner för att fixa hundpassning i Norden

Dogbuddy fick blodad tand av den svenska marknaden. Nu tar hundplattformen in 20 miljoner kronor för att expandera ytterligare.

Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall.
Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall.Foto: Press

Svenska Dogbuddy är en plattform som matchar tillgängliga hundvakter med hundägare som behöver hjälp med passningen. På så vis är tjänsten att likna vid ett Airbnb för hundpassning.

Tjänsten lanserades på den brittiska marknaden 2013 och har nått Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland.

 

Folk reser mycket och lägger mycket pengar på sina husdjur i Norden. Man tummar inte på kvalitén.

 

Sedan i våras finns Dogbuddy i Sverige, och då framförallt i Stockholm. Lanseringen har gått så bra att Dogbuddy nu tar in sin största runda hittills – 20 miljoner kronor, eller drygt 1,6 miljoner pund – för att bekosta ytterligare expansion i Norden.

”Vi såg att vår Sverigelansering gick otroligt bra. Vi växte mycket snabbare än vi hade hoppats på. Vi ser stor potential även i Finland, Norge och Danmark”, säger Richard Setterwall.

Dogbuddy har godkänt 500 hundpassare på den svenska marknaden, vilket med bolagets urvalsprocess innebär att omkring 5000 har ansökt, enligt Richard Setterwall.

Svenska hundägare spenderar omkring 50 procent mer pengar på hundpassning än hundägare i resten av Europa, uppskattar bolaget.

”Folk reser mycket och lägger mycket pengar på sina husdjur i Norden. Man tummar inte på kvalitén”, säger Richard Setterwall.

Dogbuddy är inte ensamma om att slåss om de svenska hundägarna. 2015 lanserades den snarlika svenskutvecklade appen Happytail, som även de har King-pengar i kassan. Bland Happytails investerare finns Kings medgrundare Lars Markgren och speljättens tidigare studiochef Marcus Wallén.

Det är Dogbuddys befintliga ägare – bland dem King-miljardärernas fond Sweet Capital, Anders Böös, styrelsemedlem i Securitas och finansmiljardären Gerard De Geer – som skjuter till kapitalet i rundan. Hittills har Dogbuddy tagit in 60 Mkr i kapital.

Läs även: 3 miljarder senare – King-grundaren talar ut

Bolaget vill inte uppge någon omsättningssiffra och behöver som mindre bolag heller inte redovisa några intäkter för brittiska myndigheter. Men analystjänsten Market IQ uppskattar att Dogbuddy omsatte 18,3 Mkr under 2014.

Just nu trefaldigas bolagets omsättning varje månad jämfört med motsvarande period ett år tidigare, enligt Richard Setterwall. Bolaget når i nuläget lönsamhet vid slutet av 2017 men utesluter inte ytterligare finansieringsrundor.

”Får vi in ett stort riskkapitalbolag eller private equity-fond kommer även de de nog vilja att vi fortsätter att fokusera på tillväxt som vi gör i dag”, säger han.

Ser du några risker med att fokusera helt på expansion?

”På vissa marknader kan vi bli lönsamma direkt. För oss är expansion också relativt billigt. Vi behöver en till två personer per ny marknad och vi sköter mycket av digitala marknadsföringen från London. Detta gör att risken inte blir så hög”‚ säger Richard Setterwall.

Sweet Capital, som bildades av King-grundarna och Christian Dörffer i fjol med en grundplåt på 90 Mkr, har nu Dogbuddy som största enskilda innehav.

”Dogbuddy har bevisat hur deras tjänst på ett smidigt sätt löser ett problem som hundägare över hela Europa har”, säger Christian Dörffer i en skriftlig kommentar.

Läs även: King-grundare gör sin andra hund-investering

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera