Hoppa till innehållet

Doldisbolaget kliver fram – har Kleerup som investerare

En spelutvecklare och en kompositör ska få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor från spelvärlden. Nu går riskkapitalbolaget Wellstreet in med pengar i deras startup Elias – och med på tåget är även musikern Andreas Kleerup.

Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla
Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla

Efter att ha legat ganska lågt sedan starten för två år sedan träder nu bolaget Elias (NTL) fram och berättar om den musikmotor för spel som de bygger – och att bolaget har tagit in 11 miljoner kronor i externt kapital från bland annat musikern Andreas Kleerup. Även riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL) finns med i ägarlistan genom en färsk investering.

Bolagets medgrundare Kristofer Eng, som har varit kompositör i 25 år, förklarar Elias med en metafor:
"Elias innebär att man bygger in en dirigent i spelet som tittar på hur du spelar spelet och förändrar musiken på det sättet. Konkurrenterna bygger in en dj som spelar lite olika låtar."

En AI anpassar musiken vid förändringar i spelet för att göra den musikaliska övergången så smidig som möjligt.

Syftet är att få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor.

Kristofer Eng jämför med musiken som finns i film.

"Vi vill göra spelmusiken lika följsam som musiken i film. När man inte märker musiken i ett spel för att det är helt rätt känslor till storyn, då har vi lyckats."

Läs även: Spotify köper startup som grundades förra året

Motorn har tagits fram i samarbete med bland annat spelstudion Avalanche Studios och tekniken har använts för musiken till spelet Gauntlet.

"Vi fick med prototypen av Elias i det spelet för några år sedan. Det har rullat på utan problem och då insåg vi att det här kan vi göra ett företag av.”

Kristofer Eng menar att utvecklingen för adaptiv musik – alltså sådan som anpassar sig efter spelaren – inte bara har stått still de senaste åren utan backat.

"På 90-talet så anpassades musiken ned till en hundradels sekund. På den tiden lät syntharna inte bra. Nu går det att använda symfoniorkestrar, men musiken är inte adaptiv."

Bolaget Elias är döpt efter Kristofer Engs son men det är även en akronym för Elastic Lightweight Integrated Audio System. De har idag åtta anställda. Förutom Kristofer Eng är även Philip Bennefall medgrundare. Han är synskadad och har en bakgrund inom spelindustrin bland annat på bolaget Blastbay.

"Han är kanske störst i världen på spel för synskadade, men det är en extremt liten marknad. Han har med sig helt rätt kunskap till Elias men tar det till den seende världen så att säga”, berättar Kristofer Eng.

Att man väljer att berätta mer om produkten och investerarna nu beror enligt Kristofer Engman på att Elias tidigare har saknat delar rent tekniskt men också resurser.

"När man vänder sig till mindre studios så måste allt serveras på ett silverfat och det är först nu vi kan göra det. Vi har gått från att ha en nischad produkt för de största aktörerna till att lösa många fler problem i branschen.”

Bland investerarna finns musikern och musikproducenten Andreas Kleerup.

”Vi träffade honom tidigt och visade produkten. Han är spelintresserad och fattade direkt vad det handlar om. Sen har vi hållit kontakten och han kommer att bli mer och mer delaktig."

Planerna framöver är att fortsätta i Sverige, som är ett stort land i spelvärlden. Men bolaget vill också röra sig mot USA och Sydkorea. Elias samarbetar även med en del andra bolag som gör ljudmotorer. Ett av dem är det kanadensiska bolaget Wwise.

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera