Hoppa till innehållet

Doldisen som är Sveriges tyngsta affärsängel

Dušan Stojanović lämnade Sverige för 20 år sedan. Idag är han en av den globala riskkapitalbranschens hemliga makthavare och styr det tunga affärsängelnätverket True Global Ventures med järnhand.

Dusan Stojanovic
Dusan StojanovicFoto: Fredrik Lönnqvist

En rad lyckade bolagsförsäljningar och rollen som ledare för det internationella investerarnätverket True Global Ventures har gjort Dušan Stojanović till en av Europas mäktigaste affärsänglar. Men i det tidigare hemlandet Sverige vet få vem han är.

Det är ett medvetet val. Med undantag av två artiklar i internationell affärspress är inte mycket skrivet om svensken, som brukar räknas som en av Europas tyngsta privatinvesterare.

”Jag går väldigt sällan ut i media. Jag tillbringar mer tid på att hjälpa bolag än att förklara hur grymt bra jag är”, skriver Dušan Stojanović när vi inleder vår mejlkonversation.  

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare

Det var många år sedan han lämnade Sverige och vi gör intervjun via Skype. Han har bott i Paris i många år och flyttade nyligen till Singapore i jakt på nya affärsmöjligheter. Men det var med tidiga investeringar i svenska Dibs och Payson som han inledde sin karriär.

En av Dušan Stojanovićs senaste investeringar via True Global Ventures är i Singaporebaserade Goswiff, ett Izettle för tillväxtmarknader som idag finns i Ryssland, Afrika och Sydostasien. 

”Jag tror att den riktiga tillväxten i världsekonomin, framför allt inom tech kommer att ske i Stillahavsregionen. Många svenskar har gjort Atlantresan och många svenska venture capital-bolag vet hur man ska ta ett europeiskt bolag till USA, färre vet hur man hjälper till att lansera ett bolag i Asien”, säger Dušan Stojanović.

Jag tror inte att tre partners i ett vc-bolag kan investera i 20-30 bolag och verkligen ge dem det stöd de behöver.

De 32 affärsänglar som deltar i True Global Ventures (TGV) är utspridda över åtta städer: San Francisco, New York, Stockholm, Paris, Berlin, Beijing, Singapore och Hong Kong. Men kraven är höga för att släppas in och änglarna måste ha erfarenhet av att driva och sälja ett eget bolag ​ inom tech  samt minst två tidigare investeringar inom tech i bagaget.

Helst ska en investering vara mindre lyckad.

”Det är en viktig erfarenhet. Har du aldrig misslyckats kan du inte ha samma förståelse för de entreprenörer vi försöker hjälpa”, säger Dušan.

Totalt har ​Dušan investerat i 18 bolag, varav 7 har sålts helt eller delvis.​ Hälften av bolagen har han investerat i under eget namn och andra hälften via True Global Ventures där han är den enskilt störste ägaren. ​ 2013 lyckades ​han​  genomföra hela tre lyckade försäljningar inom loppet av en vecka, ett konststycke som ledde till att Dušan Stojanović tilldelades utmärkelsen årets europeiska affärsängel av EBAN (European Business Angel Network).

Vilken är din investeringsfilosofi?

”Jag investerar av princip endast i serieentreprenörer. Anledningen till det är att TGV av geografiska skäl inte har möjlighet att vara särskilt ”hands on”. Bolaget måste vara relativt självgående och aktivt i någon av de åtta städer där vi är verksamma.”

Dušan Stojanović är trevlig och lättsam, men han har även en omvittnad tuffare sida. En person som har erfarenhet av att investera tillsammans med honom berättar att svensken inte drar sig för att regelrätt skälla ut de änglar han upplever inte drar sitt strå till stacken för att hjälpa portföljbolagen.

”Det stämmer. Jag kan absolut skälla på en medinvesterare som inte presterar. Investerar du med mig räcker det inte med att öppna plånboken. Entreprenörer räknar med att få ta del av vår kompetens och våra kontaktnät, det är därför vi kallas änglar. Hjälper du inte entreprenören kan din investering mer liknas vid betting och det är inte så jag vill jobba”.

Dušan Stojanović

Foto: Fredrik Lönnqvist.

Dušan Stojanović ser många fördelar med att investera tillsammans med många andra änglar. Mängden ger styrka, menar han.

”Jag tror inte på den existerande modellen med venture capital-bolag. Jag tror inte att tre partners i ett vc-bolag kan investera i 20-30 bolag och verkligen ge dem det stöd de behöver. Då faller bolag mellan stolarna. Jag försöker vända på modellen och ha 32 investerare som hjälper ett mindre antal bolag för att slippa att något går i konken.

”Titta på venture capital-bolaget Andreessen Horowitz. De har 80 personer som hjälper deras bolag. Vi vill göra samma sak men i mindre skala.”

En partner i TGV är den amerikanske serieentreprenören David S. Rose. Han är en av världens mest välkända affärsänglar och dessutom grundare av syndikeringsplattformen Gust (tidigare Angelsoft) som kopplar ihop änglar med varandra och med entreprenörer.

Hur ser du på trenden med mer informella ängelinvesteringar i grupp, så kallad syndikering?

”Det är inte helt olikt vad vi gör, skillnaden är att vi är ett fördefinierat syndikat, där entreprenörerna vet exakt vilka personer som ingår varje gång. Syndikering har definitivt framtiden för sig, och den nya Jobs Act i USA kommer att öppna dörrarna ytterligare för ängelinvesteringar.”

Dušans senaste försäljning är ​en stor aktiepost i franska ProwebCE.com till den europeiska kupongjätten Edenred. En del av pengarna har han öronmärkt till donationer inom tre olika områden: kvinnligt entreprenörskap, integration och uppfinningar i sin släkting, 1800-talsuppfinnaren Nikola Teslas anda.

Att kvinnor är relativt osynliga i entreprenörsvärlden är ett stort problem, menar Dušan Stojanović.

”Jag vill se fler kvinnor i ledande positioner, för mångfald skapar starkare bolag. Därför är jag just nu på jakt efter kvinnliga entreprenörer inom socialt entreprenörskap att stötta ekonomiskt”.

”Kvinnor är framtidens entreprenörer. Det är ett bra bet.”


Dušan Stojanović

  • Född: 1969 i Borås
  • Bor: Singapore
  • Bakgrund: Studerade vid Göteborgs universitet. Inledde sin karriär på GE Capital och har drivit en rad egna bolag inom it och ​fintech. ​
  • Sålde 2004 sin andel i den franska nischbanken Monabanq där han var delägare.​
  • Affärsängel sedan 2005 då han investerade i svenska Dibs ​(dåvarande Debitech)​ och Payson. ​Total 18 investeringar, 7 positiva exits och inga bolags som har lagts ned.​


Detta är True Global Ventures

  • Startades 2010 
  • Investerar primärt i fintech och digital media
  • Finns representerade i San Francisco, New York, Stockholm, Paris, Berlin, Beijing, Singapore och Hong Kong
  • 18 investeringar, 7 exits
  • Portföljen i urval: SharesPost, 4Gsecure.com, MusicXray, Stryking, Opentopic, Yatedo, Bountysource
  • Har rest fonderna TGV I (2010), TGV II (2013) och snart TGV III (2015)
  • Investerar mellan 500 000 och 700 000 dollar i såddrundor, följer upp med samma summa i A-runda samt ibland i B-runda


Detta krävs av TGV:s medlemmar

  • En tidigare entreprenör med minst en exit i bagaget
  • Minst två ängelinvesteringar, gärna en misslyckad så att man vet hur svårt det kan vara. Medelantalet hos änglarna ligger dock runt 20 investeringar
  • Gott om pengar. En ängel väntas investera minst 85 000 dollar årligen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera