Hoppa till innehållet

Dominika blir delägare i ”Airbnb för funktionshindrade”

Almi Invest Syd, affärsängeln Dušan Stojanović och pr-kvinnan Dominika Peczynski är alla med på tåget när Handiscover tar in 5 miljoner kronor.

Pr-kvinnan Dominika Peczynski (t.v.) och affärsängeln Dušan Stojanović (t.h.) investerar i Sebastien Archambeauds Handiscover (mitten).
Pr-kvinnan Dominika Peczynski (t.v.) och affärsängeln Dušan Stojanović (t.h.) investerar i Sebastien Archambeauds Handiscover (mitten).

Ett Airbnb för funktionshindrade resenärer. Så kan man beskriva skånska Handiscover. Tjänsten förmedlar semesterboende och hotell till personer som behöver detaljerad information om trappsteg, trösklar och handikappanpassning.

Nu avslutar bolaget sin första kapitalrunda. I själva verket rör det sig om två kapitalrundor som slagits ihop till en, enligt grundaren Sebastien Archambeaud. Di Digital har tidigare kunnat rapportera om den första delen i vilken affärsängeln Dušan Stojanović deltog.

Nu står det klart att Handiscover tar in totalt 5 miljoner kronor, 3 miljoner i riskkapital och 2 miljoner i lån.

Man räknar med att minst tio procent av befolkningen är rörelsehindrade

Bland de som går in med riskkapital kan nämnas Almi Invest Syd, affärsängeln Dušan Stojanović och Tord Wingren, platschef för Huawei i Lund. Dušan Stojanović går in via sitt bolag Adriatic Home, som hyr ut semesterboenden vid Adriatiska havet.

”Man räknar med att minst tio procent av befolkningen i västvärlden är rörelsehindrade i någon mån på grund av skador, funktionshinder, fetma eller ålder. Så det är en ganska stor grupp människor som är uteslutna från normalt resande”, säger Robert Vass på Almi Invest Syd till nyhetstjänsten Rapidus.

Med på ett hörn är även PR-kvinnan och före detta Army of Lovers-medlemmen Dominika Peczynski. Hon går in med en kombination av kapital och tjänster i utbyte mot 2 procent av bolaget.

”Sebastian och jag har känt varandra länge. Han hörde av sig i samband med lanseringen och jag tyckte det var ett bra upplägg att gå som delägare”, säger Dominika Peczynski som driver PR-firman Mafioso.

Idag finns tjänsten i Sverige och Storbritannien

Hon beskriver Handiscover som en ”bra affärsidé och en schysst produkt”.

”Handiscover kan ju förbättra livskvalitén för många familjer och kompisgäng där en av dem har funktionshinder. Mest intressant är ju Sebastiens personliga engagemang. Han har ju en son som är rörelsehindrad”, säger hon.

Handiscover är baserat i Båstad och grundades i fjol av Sebastien Archambeaud, en svensk entreprenör med rötterna i Frankrike. Pengarna från emissionen gå till nyanställningar och expansion.

”Idag finns tjänsten i Sverige och Storbritannien. Nu ska vi rulla ut tjänsten i resten av Europa”, säger Sebastien Archambeaud.

Dominika Peczynski var tidigare Sverigechef för otrohetssajten Victoria Milan. I fjol fick hon stor uppmärksamhet för sin relation med före detta finansminister Anders Borg. Paret är numera sambos.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera