Douglas Roos har nyss kommit av scenen på Mediedagarna, MEG, i Göteborg som pågick i veckan. Han har suttit i en jury och bedömt mediestartups som presenterat. Samtidigt passade han på att ge en gliring åt Sveriges Radios vd, som var med i en panel under MEG.
”Cilla Benkö presenterade det som en stor nyhet att Sveriges Radio har frågat några 15-åriga svenskar vad de vill lyssna på. Anser man att det är en stor grej måste man göra en rejäl genomlysning av organisationen”, säger Douglas Roos.
Uttalandet provocerar honom. Han menar att Sveriges Radio får miljarder kronor varje år och har ganska liten press på sig att ta reda på publiken tycker.
”Våra läsare på Nyheter24 är våra dagliga domare”, säger Douglas Roos.
Han startade spelföretaget Ladbrokes Nordic en gång i tiden och för svenska folket är han känd som en av investerarna i tv-programmet Draknästet. Men numera hör han hemma i mediebranschen.
Det var åtta år sedan Douglas Roos och Patrik Sandberg drog igång Nyheter24, en nyhetssajt för målgruppen 15-44 år som i dag ingår i en grupp av sajter och varumärken under samma paraply. Sedan dess har utmaningarna för media bara växt och digitaliseringen förändrat det mesta.
Det blir inga revolutioner, bara evolutioner.
”Men det blir inga revolutioner, bara evolutioner. Om du och jag hade träffats för 15 år sedan hade vi kunnat säga att vi skulle sitta med våra mobiler och läsa nyheter”, säger Douglas Roos.
I dag är mobilen en självklar plats för mediekonsumtion. Dock gäller det för mediebolagen att tjäna pengar i den. Douglas Roos tror på programmatisk annonsering, det vill säga automatisk försäljning av medieutrymme.
”I förlängningen skulle jag bli förvånad om det finns särskilt många annonssäljare kvar i traditionell bemärkelse”, säger han, med risk för att hamna i dålig dager hos Nyheter24-gruppens egna säljare.
Han tror också att mediebyråerna kommer bli konkurrensutsatta, även om de finns kvar, då en del annonsörer kommer ha egna programmatiska plattformar för annonsköp.
”I dag är det mest klassiska banners på programmatiska plattformar. Det kommer att utvecklas även till native och rörliga format”, tror Douglas Roos.
Nyheter24-gruppen experimenterar också med andra nya intäktsströmmar, till exempel med e-handel i form av ett helägt varumärke som riktar sig till kvinnor 15-30 år. Och äger numera hela bloggplattformen Blogg.se, där mycket av marknadsföringen kommer att ske.
Läs också: Nu ska Nyheter24 bli e-handlare
”Det gäller att hitta transaktionsintäkter från konsument och titta på sådant som inte tillhör mediemodellen, som rena digitala bolag. Det kan handla om jobbsökarsajter, utvecklade affiliateprogram, ja egentligen vad som helst där det finns pengar”, säger Douglas Roos.
Nyheter24-gruppen testar en ”quiz-sajt”, som lanserades för några månader sedan och nu har över 10 miljoner quiz.
”Vi är en liten entreprenörsverkstad och plockar russinen ur kakan. Till exempel var vi tidiga med Buzzfeed-listor och har tittat på tonaliteten hos Gawker, som är intelligent vårdad men ändå slängig”, säger Douglas Roos.
Vår största konkurrent är Facebook.
Förra året gjorde Nyheter24-gruppen för första gången en riktig vinst. 2014 omsatte bolaget 97 miljoner kronor och gick med 2 miljoner kronor i förlust. 2015 var samma siffror 208 miljoner kronor och 8 miljoner kronor plus.
”Vår största konkurrent är Facebook, men det är också vår viktigaste samarbetspartner och mycket av vår trafik kommer därifrån. Det är lite läskigt”, säger Douglas Roos.
På agendan för framtiden står utlandsplaner, gärna på stora marknader som Tyskland eller Spanien. Men en sak hotar intäktsströmmarna - ad blockers, programmen som blockerar ut annonser hos medieföretag.
”Alla världens mediehus lider av ad blockers och förlorar intäkter varje dag. Säkert hundra miljarder eller mer. Men vad gör de? Pratar ibland och kör popups med ”snälla ta bort annonsblockerare”, säger Douglas Roos.
Han jämför med om någon skulle uppfinna en plugin till din webbläsare som gör att du kan komma åt till exempel Netflix utan inlogg.
”Vad skulle folk tycka då, jo att du är en tjuv. Men hos medieföretagen ska du komma in utan betalning, men där är betalningen annonser”, menar han.
Douglas Roos beskriver det som ett tyst avtal mellan sajter och besökare, som innebär att man får läsa nyheter på en sajt mot att se annonser. Annonsblockerarna hjälper besökarna att bryta detta avtal.
Han kallar också ad blockers-bolagen för mutkolvar, som utpressar medieföretag på pengar för att annonsblockerarna inte ska fungera hos dem.
”Jag fattar inte varför inte varför man inte stämmer skiten ur bolag som gör ad blockers”, säger Douglas Roos.
Läs också: Douglas Roos går in i svenskt Pied Piper