Hoppa till innehållet

Douglas Roos: ”Stäm bolagen som gör ad blockers”

Nyheter24-grundaren Douglas Roos tror att framtiden för media bland annat ligger i programmatiska annonser. Men så länge annonsblockerare finns lider mediehusen mer än vad de behöver.

Douglas Roos är medgrundare och arbetande styrelseordförande för Nyheter24-gruppen.
Douglas Roos är medgrundare och arbetande styrelseordförande för Nyheter24-gruppen.Foto: Miriam Olsson Jeffery

Douglas Roos har nyss kommit av scenen på Mediedagarna, MEG, i Göteborg som pågick i veckan. Han har suttit i en jury och bedömt mediestartups som presenterat. Samtidigt passade han på att ge en gliring åt Sveriges Radios vd, som var med i en panel under MEG.

”Cilla Benkö presenterade det som en stor nyhet att Sveriges Radio har frågat några 15-åriga svenskar vad de vill lyssna på. Anser man att det är en stor grej måste man göra en rejäl genomlysning av organisationen”, säger Douglas Roos.

Uttalandet provocerar honom. Han menar att Sveriges Radio får miljarder kronor varje år och har ganska liten press på sig att ta reda på publiken tycker.

”Våra läsare på Nyheter24 är våra dagliga domare”, säger Douglas Roos.

Han startade spelföretaget Ladbrokes Nordic en gång i tiden och för svenska folket är han känd som en av investerarna i tv-programmet Draknästet. Men numera hör han hemma i mediebranschen.

Det var åtta år sedan Douglas Roos och Patrik Sandberg drog igång Nyheter24, en nyhetssajt för målgruppen 15-44 år som i dag ingår i en grupp av sajter och varumärken under samma paraply. Sedan dess har utmaningarna för media bara växt och digitaliseringen förändrat det mesta.

Det blir inga revolutioner, bara evolutioner.

”Men det blir inga revolutioner, bara evolutioner. Om du och jag hade träffats för 15 år sedan hade vi kunnat säga att vi skulle sitta med våra mobiler och läsa nyheter”, säger Douglas Roos.

I dag är mobilen en självklar plats för mediekonsumtion. Dock gäller det för mediebolagen att tjäna pengar i den. Douglas Roos tror på programmatisk annonsering, det vill säga automatisk försäljning av medieutrymme.

”I förlängningen skulle jag bli förvånad om det finns särskilt många annonssäljare kvar i traditionell bemärkelse”, säger han, med risk för att hamna i dålig dager hos Nyheter24-gruppens egna säljare.

Han tror också att mediebyråerna kommer bli konkurrensutsatta, även om de finns kvar, då en del annonsörer kommer ha egna programmatiska plattformar för annonsköp.

”I dag är det mest klassiska banners på programmatiska plattformar. Det kommer att utvecklas även till native och rörliga format”, tror Douglas Roos.

Nyheter24-gruppen experimenterar också med andra nya intäktsströmmar, till exempel med e-handel i form av ett helägt varumärke som riktar sig till kvinnor 15-30 år. Och äger numera hela bloggplattformen Blogg.se, där mycket av marknadsföringen kommer att ske.

Läs också: Nu ska Nyheter24 bli e-handlare

”Det gäller att hitta transaktionsintäkter från konsument och titta på sådant som inte tillhör mediemodellen, som rena digitala bolag. Det kan handla om jobbsökarsajter, utvecklade affiliateprogram, ja egentligen vad som helst där det finns pengar”, säger Douglas Roos.

Nyheter24-gruppen testar en ”quiz-sajt”, som lanserades för några månader sedan och nu har över 10 miljoner quiz.

”Vi är en liten entreprenörsverkstad och plockar russinen ur kakan. Till exempel var vi tidiga med Buzzfeed-listor och har tittat på tonaliteten hos Gawker, som är intelligent vårdad men ändå slängig”, säger Douglas Roos.

Vår största konkurrent är Facebook.

Förra året gjorde Nyheter24-gruppen för första gången en riktig vinst. 2014 omsatte bolaget 97 miljoner kronor och gick med 2 miljoner kronor i förlust. 2015 var samma siffror 208 miljoner kronor och 8 miljoner kronor plus.

”Vår största konkurrent är Facebook, men det är också vår viktigaste samarbetspartner och mycket av vår trafik kommer därifrån. Det är lite läskigt”, säger Douglas Roos.

På agendan för framtiden står utlandsplaner, gärna på stora marknader som Tyskland eller Spanien. Men en sak hotar intäktsströmmarna - ad blockers, programmen som blockerar ut annonser hos medieföretag.

”Alla världens mediehus lider av ad blockers och förlorar intäkter varje dag. Säkert hundra miljarder eller mer. Men vad gör de? Pratar ibland och kör popups med ”snälla ta bort annonsblockerare”, säger Douglas Roos.

Han jämför med om någon skulle uppfinna en plugin till din webbläsare som gör att du kan komma åt till exempel Netflix utan inlogg.

”Vad skulle folk tycka då, jo att du är en tjuv. Men hos medieföretagen ska du komma in utan betalning, men där är betalningen annonser”, menar han.

Douglas Roos beskriver det som ett tyst avtal mellan sajter och besökare, som innebär att man får läsa nyheter på en sajt mot att se annonser. Annonsblockerarna hjälper besökarna att bryta detta avtal. 

Han kallar också ad blockers-bolagen för mutkolvar, som utpressar medieföretag på pengar för att annonsblockerarna inte ska fungera hos dem.

”Jag fattar inte varför inte varför man inte stämmer skiten ur bolag som gör ad blockers”, säger Douglas Roos.

Läs också: Douglas Roos går in i svenskt Pied Piper

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera