Hoppa till innehållet

Dporganizer fyller kassan – går från 4 till 50 medarbetare

Dataskyddsbolaget Dporganizer fyller på kassan och ökar expansionstakten. På ett år ska man ha gått från 4 till drygt 50 medarbetare – och säljkontor i sex europeiska städer.

Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.
Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.

Dporganizer grundades 2015 med målet att hjälpa företag och organisationer hantera utmaningar inom dataskydd. Just nu riktar man in sig på företag som måste hantera EU:s nya dataskyddsdirektiv, GDPR, som träder i kraft i maj 2018. Reglerna är komplexa och böterna höga om man inte följer dem.

”Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt i och med att den nya dataskyddsförordningen träder i kraft nästa år”, säger Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer (NTL).

Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt.

Dporganizer uppger att straffavgifterna för att inte följa EU:s nya dataskyddsdirektiv kan motsvara upp till 4 procent av ett bolags totala omsättning, eller 190 miljoner kronor.

”Medvetenheten hos företagen om GDPR och vilka utmaningar förordningen medför har ökat, men många kämpar fortfarande med hur de ska hantera frågorna i praktiken på ett effektivt sätt”, säger vd:n.

Nu fyller man på kassan med frisk expansionskapital. Bakom injektionen står bland andra riskkapitalbolagen Inbox Capital (NTL) och Soläng Invest (NTL).

”Med detta kapitaltillskott säkerställer vi att vi kan fortsätta expandera och hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Kapitalet ska främst användas till att expandera vår försäljningsorganisation i Europa”, säger Egil Bergenlind.

Han vill inte uppge hur mycket pengar det rör sig om. Men enligt källor till Di Digital rör det sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp på minst 10 miljoner kronor.

Läs även: It-veteraner tar in miljoner för att säkra företagens filer

Egil Bergenlind är jurist i botten och var tidigare ansvarig för regelefterlevnad och dataskyddsfrågor på betalbolaget Izettle. Bolagets övriga tre grundare är: CTO Sebastian Norling, tidigare på Viaplay, designchef Andreas Yannelos, tidigare produktchef på Radioplay inom Bauer Media och säljchef Lelle Cryssanthander, med en bakgrund som bolagsbyggare och före detta vd på Wineasy inom Song Networks Group.

Dporganizer lanserade sin första produkt våren 2016. I höstas var man med i Stings acceleratorprogram. Det resulterade bland annat i att Sting-coachen Ivar Strömberg fattade ordförandeklubban i bolaget. Ivar Strömberg är annars främst känd som medgrundare och före detta vd på Tele1/Song Networks.

Läs mer: Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

En annan känd profil i styrelsen är Caroline Olstedt Carlström, till vardags global dataskyddschef på betaljätten Klarna (NTL).

I slutet av förra året bestod Dporganizer av fyra personer. Idag är man 18 medarbetare. Man har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i London och Amsterdam.

”Vi växer snabbt och räknar med att vara drygt 50 medarbetare innan året är slut. Vi ska då ha säljkontor i minst sex europeiska städer”, säger vd Egil Bergenlind.

Dporganizer har idag kunder som Academedia, Axfood, Dustin, Eniro, Mekonomen och Visma Advantage. Man har även knutit samarbeten med ledande advokatbyråer som Delphi, Lindahl och Synch.

Egil Bergenlind vill inte uppskatta hur stor omsättningen spås bli i år.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera