Hoppa till innehållet

Dreams börjar samarbeta med Storebrand – lanserar i Norge

Sparappen Dreams tar steget in i Norge med den nya partnerbanken Storebrand. ”Med Storebrand har vi en tydlig partner som hjälper till att bygga en kundbas på ett sätt som vi inte haft möjlighet till i Sverige”, säger Dreams medgrundare Johan Hemminger.

Dreams grundare Johan Hemminger och Henrik Rosvall med Gustav Gorecki, innovationschef på Storebrand, i mitten.
Dreams grundare Johan Hemminger och Henrik Rosvall med Gustav Gorecki, innovationschef på Storebrand, i mitten.Foto: Amanda Lindgren.

Appen Dreams (NTL) lanserade sin betaversion i början av 2016. Tanken var att erbjuda en typ av sparande som skulle göras roligt med hjälp av gamification och olika kort- och långsiktiga mål. I dag har bolaget drygt 80 000 registrerade användare med en tillväxttakt på 20 procent i månaden, enligt Dreams grundare.

Bolaget har i dag ett samarbete med Ålandsbanken, som handhar kundernas sparkonton. Grundarna Henrik Rosvall och Johan Hemminger flaggade dock redan i september i fjol att de var i processen att påbörja ett nytt större samarbete med en annan storbank utanför Sveriges gränser. 

Nu har avtalet slutits och det blev den norska finanskoncernen Storebrand, med 1,9 miljoner kunder, som blir uppstickarens nya partner.

Vi har gjort en noggrann screening över bolag i norra Europa och vi tyckte att Dreams passade oss bäst.

Samarbetet innebär att Dreams i Norge kommer att integreras i Storebrand men kommer även att vända sig till privatkunder med andra banker. Lanseringen av Dreams i Norge är planerad till i höst. 

”Samarbetet med Storebrand ger oss en tydlig partner som hjälper till att bygga en kundbas på ett sätt som vi inte haft möjlighet till i Sverige”, säger Johan Hemminger, kommersiellt ansvarig på Dreams.

Storebrand har precis som svenska banker vaknat till en ny värld där startupbolag ses som naturliga samarbetspartners. I Sverige har SEB:s investering i budgetappen Tink varit det tydligaste exemplet. 

”Vi har varit på jakt efter en bra partner och det är inte helt lätt att finna. Vi har gjort en noggrann screening över bolag i norra Europa och har haft långt gående diskussioner med andra också men vi tyckte att Dreams passade oss bäst, säger Gustav Gorecki, head of Innovation guild på Storebrand. 

Läs även: Här är storbankernas alla startupsatsningar 

Anledningen till att Dreams i sin tur valde Norge berodde till stor del på att landet har liknande utmaningar som Sverige när det gäller bostadsmarknad och pensioner. 

Men en sparapp som Dreams har det tufft i en verklighet där många kunder väljer bort räntepressade traditionella sparkonton. Det första året drog appen in närmare 370 000 kronor och gjorde en förlust på över 10 miljoner kronor.

”Om man tittar på räntenettot så är det inte bra för den här typen av sparprodukter. Det ser man på Nordea som till och med tar betalt från kunderna när de stoppar in pengar”, säger Henrik Rosvall.

Vi har en stor kundbas och kommer kunna börja tjäna pengar på nya produkter.

Samtidigt har bolaget lockat till sig support från näringslivet. Dreams har tagit in sammanlagt 50 miljoner från bland andra Andrea Rossi, vd på AXA Asset Management, Collectorgrundaren Lena Apler och nystartade Tellus Ventures. Sparappen har även lockat investerare som den norska entreprenören Petter Kleppan, finansmannen Harold Kaiser och Vitamin Well-grundaren Martin Randel. 

Läs även: Dreams fyller på kassan – flaggar för europeisk expansion 

I och med att det är svårt att tjäna pengar på sparkonton är planen att börja tjäna pengar på andra tjänster som fonder, vilket Dreams planerar att lansera inom kort.  

”Fondprodukter har en helt annan intjäning än sparande i sparkonton. Vi har en stor kundbas och kommer kunna börja tjäna pengar på nya produkter”, säger Henrik Rosvall.

Vi vill få de som är helt oengagerade och den stora massan att börja spara. Vi vill bli en ny sparbank.

Enligt Henrik Rosvall har den stora massan inte heller fått vad de vill ha i form av sparande. 

”I dag är ungefär 10 procent av svenskarna engagerade av sitt sparande och har valt att lägga sitt sparande hos nischbankerna. Storbankerna erbjuder sparande men det är egentligen ingen som gillar vad de erbjuder. Vi vill få de som är helt oengagerade och den stora massan att börja spara. Vi vill bli en ny sparbank.”

Läs även: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Dreams Henrik Rosvall lyfter gärna fram att 64 procent av bolagets kunder är kvinnor. Denna grupp sparar också i snitt 37 procent mer än männen.

”Tittar man på andra banker och Avanza där jag jobbade tidigare så sparade män mycket mer. Så ser det ut på de flesta banker. Det är kul att vi har lyckats ta fram en tjänst som attraherar en kvinnlig målgrupp”, säger Henrik Rosvall.

Det är kul att vi har lyckats ta fram en tjänst som attraherar en kvinnlig målgrupp.

Han tror att en av framgångsfaktorerna för att locka de kvinnliga spararna är hur teamet är uppbyggt på Dreams. 

”Vi har haft ett väldigt blandat team som har tagit fram produkterna. Jag tror att en arbetsgrupp där majoriteten är män faktiskt påverkar produkterna.”  


Fakta Storebrand
Storebrand är en norsk finans- och försäkringskoncern med uppemot 1,3 miljoner privatkunder. Inom koncernen finns både bank, försäkringsbolag och kapitalförvaltning. Storebrand med rötter från 1767, har historiskt fokuserat på Norge men har även breddat sig mot övriga nordiska länder, bland annat med förvärvet av svenska SPP försäkringar 2007.


Dreams vd Henrik Rosvall talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.


 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera