Hoppa till innehållet

Dubbelt upp och vinst för United Screens

United Screens mer än dubblade omsättningen och gick med vinst under 2015. Nu utmanar Youtube-nätverket landsortstidningarna på marknaden för lokala annonser. 

Malte Andreasson, vice vd och medgrundare, Natalie Tideström Heidmark, biträdande försäljningschef, och Stina Honkamaa, vd och medgrundare av United Screens.
Malte Andreasson, vice vd och medgrundare, Natalie Tideström Heidmark, biträdande försäljningschef, och Stina Honkamaa, vd och medgrundare av United Screens.Foto: Emelie Wallrud

2015 blev ett bra år för Youtube-nätverket United Screens, med mediekoncernen Bonnier som storägare. Omsättningen steg med hela 157 procent till 54 Mkr och fjolårets förlust på 10 Mkr vändes till en blygsam vinst på 19.000 kronor.

”Egentligen var det inte meningen att gå med vinst. Målet var inte att gå med vinst förrän 2017”, säger Malte Andreasson, vice vd på United Screens med rymligt källarkontor på Kammakargatan i Stockholm.

I rummet intill skymtar en liten tv-studio, med green-screen scenkläder och minst 5-6 peruker. Här är det fritt fram för bolagets Youtube-stjärnor att spela in sina webbfilmer. Totalt har man cirka 250 ”Youtubers” och 450 kanaler i sitt nätverk.

Under året har bolaget dubblat antalet visningar, från cirka 100 miljoner till 200 miljoner per månad, på Youtube. Till det kommer Facebook, Twitch, Instagram, Twitter och Snapchat.

”Det är åtta gånger fler än TV4 Play. Vi har lyckats med vårt mål att etablera ett rejält försprång mot tv-bolagens play-tjänster”, säger Malte Andreasson, som tidigare var tablåchef på just TV4.

Han får medhåll från biträdande försäljningschef Natalie Tideström Heidmark.

”Det här är ett kvitto på att vi ligger rätt i tiden med våra två huvudområden, reklamutrymme för reklamfilm och sponsrat innehåll med våra youtubers. Vi har även lyckats bygga upp ett komplett utbud av genrer, från humor till livsstil”, säger hon.

Några av bolagets största stjärnor är Vanja Wikström, med sin You Tube-show Familjen Wikström Malmqvist, Jonas Ring med sin engelskspråkiga karaktär ”Sp4zie” och livsstils-”vloggaren” Therese Lindgren, som är störst i Sverige med 13 miljoner visningar per månad.

Jonas Rings engelskspråkiga karaktär ”Sp4zie”.

En överraskande trend är att tittandet snabbt kryper upp i åren. När kunder som Bingolotto eller Gant hör av sig har United Screens idag inga problem att plocka ihop ett paket med Youtubers som ger en stor målgrupp av 18-44 åringar, eller av kvinnor över 30.

Trots framgångar för Youtubefenomen som svenska ”Pewdiepie” är United Screens marknad främst lokal. Det senaste året har man visserligen öppnat kontor i Helsingfors och Oslo. Men försäljningen bygger snarare på skräddarsydda sponsorskap än internationell bulkannonsering.

Det senaste året har man börjat utveckla allt fler lokala satsningar, som samarbetet med Reklam 365 som säljer annonsplats i Norr- och Västerbotten. Avtalet är ett lyft för lokalt förankrade Youtubeförmågor som ”Big Steve from England”, som bor i Skellefteå och testar svenska fenomen som snus och surströmming, och Klas Eriksson, en sketchmakare född och uppvuxen i Jokkmokk.

”Vi konkurrerar om annonspengar med lokaltidningar och radio. Men på många sätt skapar vi en reklammarknad som inte funnits tidigare”, säger Malte Andreasson.

Han tillägger dock att United Screens även samarbetar med internationella Youtube-nätverk som Maker Studios.

”Om Sp4zie plötsligt skulle ha en miljon följare i Sydkorea skulle vi höra av oss till dem”, säger han.

United Screens grundades 2013 av Googles tidigare Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors, idag vd för bolaget, Malte Andreasson, Oscar Höglund och Jan Zachrisson. De två sistnämnda grundarna lämnade dock bolaget i fjol för musiklicensbolaget Epidemic Sound.

Läs mer: Bonnier ökar sitt ägande i United Screens

I samband med detta ökade Bonnier, som sedan tidigare investerat 20 Mkr i United Screens, sin ägarandel bolaget. Investeringen sker genom Bonnier Growth Media och innebär att Bonnierkoncernen nu äger 47 procent av United Screens. Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson äger numera 46 procent av bolaget, medan de resterande 7 procenten ägs av övrig personal.

Läs mer: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda

Under 2016 hoppas Malte Andreasson att omsättningen ska öka med minst 60 procent till 75-80 Mkr. Någon vinst är inte att räkna med. Istället ligger fokus på att utveckla bolagets stjärnor och förbättra det lokala erbjudandet i hela Norden.

 


 

United Screens topp elva Youtubers:

Frog Leap Studios
Visningar/månad: ca 14.000.000.
Genre: Musik.
Beskrivning: Leo Moracchioli som ligger bakom kanalen gör hårdrockscovers på populära låtar, bland hans senaste stora hits är Adele - Hello.

Therese Lindgren

Visningar/månad: 13.700.000
Genre: Livsstil
Beskrivning: Sveriges största youtuber, innehåll som Veckorevyn (under dess storhetstid) för unga kvinnor - allt från djupa samtal kring ångest & oro, till skönhet, mode, inredning och teknik

Sp4zie
Visningar/månad: 13.400.000
Genre: Dataspel
Beskrivning: Jonas Ring spelar och lägger upp videor från Leauge of Legends, och han är världens mest inflytelserika youtuber som spelar det spelet.

Adrianisen
Visningar/månad: 11.300.000
Genre: Teknik
Beskrivning: 2016 års version av råd och rön. Killarna som ligger bakom kanalen Adrianisen testar mobiltelefoner på alla möjliga sätt.

Bass Boost
Visningar/månad: 11.200.000
Genre: Musik
Beskrivning: Finsk musikkanal som lägger upp animerade musikvideos anpassadd till musiken

Pellekofficial
Visningar/månad: 9.500.000
Genre: Musik
Beskrivning: PelleK är norra Europas största coverartist på YouTube. 

Hazardous
Visningar/månad
: 6.200.000
Genre:
Dataspel
Beskrivning: Hazardous är en väldigt dedikerad kille från Västerås som främst spelar GTA, och publicererar vidoes på det. Dessutom gör han då och då vloggar om sitt liv.

GTBoard.com
Visningar/månad
: 4.200.000
Genre: Bilar
Beskrivning: GTboard drivs av bilentusiasten Gustav Träff, vars största intresse är att testa bilar i mångmiljonklassen mot varandra. 

Yung Lean
Visningar/månad: 4.000.000
Genre: Musik
Beskrivning: En av de senaste årens största stjärnskott i indiegenren. Yung Lean har ett speciellt formspråk i sina rapmusikvideos.

Sthlm Panda
Visningar/månad: 3.700.000
Genre: Dold kamera
Beskrivning: STHLM Panda gör videor där de visar på saker de tycker är fel i samhället, samtidigt som de försöker visa upp det godhjärtade hos människor

WilmasBeauty
Visningar/månad: 2.600.000
Genre: Livsstil
Beskrivning: Wilma är en ung entreprenör som tillsammans med sin bror driver WilmasBeauty, som både är en YouTube-kanal och ett sminkmärke.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera