Hoppa till innehållet

E-hälsoplattform tar in fem miljoner

Den digital plattformen Cross Technology Solutions ska förhindra hjärtinfarkter med sina sensorer. Nu tar Malmöbolaget in 5 miljoner kronor för att få ut sin e-hälsoplattform på marknaden. Inför sommaren väntar ytterligare en nyemission på mellan 40 och 50 Mkr.

Thomas Bergqwist är medgrundare och vd för Cross Technology Solutions.
Thomas Bergqwist är medgrundare och vd för Cross Technology Solutions.

Cross Technology Solutions har utvecklat en plattform för att koppla samman patienter och sjukvård för att identifiera patienter med störst vårdbehov och säkerställa att de får rätt vård när de behöver den som bäst.

Bolaget har precis tagit in 5 Mkr från bland andra det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta. Dendera Venture, som tidigare investerat i Cross Technology Solutions, är största ägare i bolaget. 

Det handlar om att ge rätt vård i rätt tid till de patienter som för stunden har störst vårdbehov.

Plattformen Life Pod samlar på distans in data, dels genom sensorer och dels genom att patienterna manuellt rapporterar in vissa parametrar. Beroende på vilken patientgrupp det handlar om samlar man in olika typer av data och förutom de mest grundläggande som hälsotillstånd, puls, blodtryck, midjemått och fysisk aktivitet kan det handla om mer unika och speciella mätvärden kopplade till patientens kroniska tillstånd. 

Datan sammanställs, städas och struktureras innan algoritmer tolkar den och presenterar utfallet i ett gränssnitt för vårdpersonalen.  

”Plattformen fungerar som en hiss, patienter som har störst problem utifrån sina individuella rekommendationer åker upp och hamnar högst på läkarens lista. Det handlar om att ge rätt vård i rätt tid till de patienter som för stunden har störst vårdbehov”, säger Thomas Bergqwist, medgrundare av och vd för Cross Technology Solutions.

Patienten får också en bekräftelse på att medicinsk personal har tittat på de inrapporterade värdena.  

”Det handlar om att ge trygghet och bekräftelse, det är oerhört viktigt." 

Läs även: Techbolaget som såg affärsidén i ”Super Size Me” 

Det pågår studier med patientgrupper vid Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund samt vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå med patienter som har haft en hjärtinfarkt. Plattformstekniken används där för så kallad sekundär prevention och ska förhindra att patienter som har haft hjärtinfarkt drabbas av fler infarkter.  

”Vi är mitt i studien och kan redan nu se att plattformen identifierar avvikande värden hos de uppkopplade patienterna som har medfört medicinska interventioner för att förhindra eskalerande problem. Det gör att vi kan gå från kalenderbaserad vård till behovsbaserad vård och det ger stora vinster när vi vänder oss till grupperna kroniskt sjuka och multisjuka som står för merparten av vårdbudgeten. Här ser vi en stor marknadspotential i att synliggöra patienterna”, säger Thomas Bergqwist. 

2017 blir året som vi ska bryta oss in på marknaden på allvar.

Den patenterade plattformen, som bolaget har arbetat på i 10 år, kan användas av fler patientgrupper. Thomas Bergqwist nämner kol-patienter som ett exempel.

”Vi arbetar med fler patientgrupper parallellt och vår teknik ingår i ett nationellt projekt för kol-patienter som görs vid Karolinska institutet och Danderyds sjukhus där Telia bygger patientgränssnittet och vi hjälper dem att ta datan vidare till sjukvården och rangordna patienterna.”

Enligt Thomas Bergqwist planerar man för en större nyemission på mellan 40 och 50 Mkr under före sommaren.

”Vi ser ett ökat intresse för vår plattform och vi kommer att behöva växa. 2017 blir året som vi ska bryta oss in på marknaden på allvar och det är inte enbart att den svenska marknaden det handlar om. Vi har börjat titta på den tyska marknaden och området runt Berlin”, säger Thomas Bergqwist.

Läs även: King-grundarna investerar i Arthro Therapeutics 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera