Cross Technology Solutions har utvecklat en plattform för att koppla samman patienter och sjukvård för att identifiera patienter med störst vårdbehov och säkerställa att de får rätt vård när de behöver den som bäst.
Bolaget har precis tagit in 5 Mkr från bland andra det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta. Dendera Venture, som tidigare investerat i Cross Technology Solutions, är största ägare i bolaget.
Det handlar om att ge rätt vård i rätt tid till de patienter som för stunden har störst vårdbehov.
Plattformen Life Pod samlar på distans in data, dels genom sensorer och dels genom att patienterna manuellt rapporterar in vissa parametrar. Beroende på vilken patientgrupp det handlar om samlar man in olika typer av data och förutom de mest grundläggande som hälsotillstånd, puls, blodtryck, midjemått och fysisk aktivitet kan det handla om mer unika och speciella mätvärden kopplade till patientens kroniska tillstånd.
Datan sammanställs, städas och struktureras innan algoritmer tolkar den och presenterar utfallet i ett gränssnitt för vårdpersonalen.
”Plattformen fungerar som en hiss, patienter som har störst problem utifrån sina individuella rekommendationer åker upp och hamnar högst på läkarens lista. Det handlar om att ge rätt vård i rätt tid till de patienter som för stunden har störst vårdbehov”, säger Thomas Bergqwist, medgrundare av och vd för Cross Technology Solutions.
Patienten får också en bekräftelse på att medicinsk personal har tittat på de inrapporterade värdena.
”Det handlar om att ge trygghet och bekräftelse, det är oerhört viktigt."
Läs även: Techbolaget som såg affärsidén i ”Super Size Me”
Det pågår studier med patientgrupper vid Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund samt vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå med patienter som har haft en hjärtinfarkt. Plattformstekniken används där för så kallad sekundär prevention och ska förhindra att patienter som har haft hjärtinfarkt drabbas av fler infarkter.
”Vi är mitt i studien och kan redan nu se att plattformen identifierar avvikande värden hos de uppkopplade patienterna som har medfört medicinska interventioner för att förhindra eskalerande problem. Det gör att vi kan gå från kalenderbaserad vård till behovsbaserad vård och det ger stora vinster när vi vänder oss till grupperna kroniskt sjuka och multisjuka som står för merparten av vårdbudgeten. Här ser vi en stor marknadspotential i att synliggöra patienterna”, säger Thomas Bergqwist.
2017 blir året som vi ska bryta oss in på marknaden på allvar.
Den patenterade plattformen, som bolaget har arbetat på i 10 år, kan användas av fler patientgrupper. Thomas Bergqwist nämner kol-patienter som ett exempel.
”Vi arbetar med fler patientgrupper parallellt och vår teknik ingår i ett nationellt projekt för kol-patienter som görs vid Karolinska institutet och Danderyds sjukhus där Telia bygger patientgränssnittet och vi hjälper dem att ta datan vidare till sjukvården och rangordna patienterna.”
Enligt Thomas Bergqwist planerar man för en större nyemission på mellan 40 och 50 Mkr under före sommaren.
”Vi ser ett ökat intresse för vår plattform och vi kommer att behöva växa. 2017 blir året som vi ska bryta oss in på marknaden på allvar och det är inte enbart att den svenska marknaden det handlar om. Vi har börjat titta på den tyska marknaden och området runt Berlin”, säger Thomas Bergqwist.