Hoppa till innehållet

E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Det började när en Ica-handlare i Norrtälje byggde ett provrum intill sitt postombud. Nu lanserar Mall of Scandinavia en lyxversion av samma idé: en ”click & services”-hörna med postombud och provrum för folk som beställt kläder på nätet.

Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.
Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.

”Det här är början på en trend. Vi är gärna med och utvecklar konceptet”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord med 1.600 postombud i Sverige.

E-handeln växte med 16 procent under tredje kvartalet. Det är mer än tre gånger så mycket som tillväxten i detaljhandeln som helhet, enligt Postnords E-barometer. Totalt spås e-handeln omsätta hela 50 miljarder kronor i år, vilket innebär att den utmanar butikshandeln på allvar.

Läs mer: E-handeln spås ta all tillväxt i detaljhandeln 2017

Kläder och skor är några av de vanligaste varorna som handlas på nätet. Hela 50 procent av alla kvinnor hade handlat mode på nätet det senaste kvartalet, enligt Postnord. Motsvarande siffra för männen är 30 procent.

De flesta klädbutiker på nätet erbjuder fria returer. Men fram till nu har problemet varit att plaggen inte levereras hem, utan till ett postombud. Frestelsen är därmed att prova varorna på plats och skicka tillbaka alla eventuella felköp direkt. Det går kanske med ett par skor, men vad gör man om man köpt en blus eller ett par byxor?

”Då behöver man ett provrum”, säger Magnus Aronsson, en av ägarna bakom Ica Flygfyren i Norrtälje.

När han öppnade ett postombud i butiken i somras var det ingen tvekan om att ett provrum skulle inrättas i anslutning till det.

”Jag tänkte varför inte testa? Då kan man ju prova kläderna man köpt på nätet. De som passar tar man hem, och de som inte gör det skickar man tillbaka direkt. Då sliper man komma in extra gång”, säger Magnus Aronsson, som hoppas servicen ska locka fler kunder till butiken.

Satsningen har gått så bra att Aronsson redan tagit fram en expansionsplan.

”Vi ska bygga ut och inrätta sex provrum. Fortsätter postombudet växa med 20-30 procent om året kommer det behövas inom fem år”, säger han.

Magnus Aronsson är visserligen en ovanligt uppkopplad Ica-handlare. På Ica Flygfyren i Norrtälje kan man både beställa och betala för sina matvaror på nätet. Sedan hämtar man dem i butikens ”drive-through”, eller får dem hemkörda för en extra avgift.

Men idén med provrum för e-handlare har spridit sig till andra livsmedelsbutiker, som Ica Maxi i Mölndal. Nu satsar även Sveriges största köpcentrum, Mall of Scandinavia, på ett provrum vid sitt postombud.

”Mall of Scandinavia erbjuder nu sina kunder ett provrum intill det utlämningsställe som de har i samarbete med Postnord”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han var nyligen ute och inspekterade köpcentrumets så kallade ”click & services”-del som erbjuder postombud med provrum, concierge-tjänster och annat.

”Det ser mycket lovande ut! Vi är gärna med och utvecklar konceptet tillsammans med de handlare vi jobbar med idag. Det finns cirka 1.600 postombud i Sverige idag så det finns en stor potential för att utveckla köpupplevelsen”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han tror bland annat att Moodgallerian och Liljeholmsgallerian i Stockholm med fördel skulle kunna installera provrum vid sina postombud. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera