Riskkapitalbolagen har plöjt ner miljardbelopp i e-handel de senaste åren. Riskkapitalbolaget Verdane Capital har gått i bräschen för branschen med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen. Minst två av dessa, klädbutiken Boozt och livsmedelsbutiken Mathem, ska börsnoteras de närmaste åren, enligt Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.
”Boozt ska noteras 2017 och Mathem ska in på börsen 2018”, säger han.
Även portföljbolaget Royal Design kan noteras.
När det gäller detaljhandelns framtid har Staffan Mörndal stor tilltro till en hemlig rapport från Swedbank som Di uppmärksammade i fjol. Den hävdar att butikshandeln kommer att nå sin kulmen i år. Men redan nästa år spås e-handelns snabba tillväxt att tränga ut all tillväxt i butikshandeln, som spås krympa år för år de kommande tio åren.
”Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också”, säger Staffan Mörndal.
Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv
Trenden är tydlig. Men det är långt ifrån givet vilken takt utvecklingen får och vem vinner mest på vårt ökande nätshoppande.
”En stor del av e-handelsmarknadens tillväxt drivs just nu av fysiska butikskedjor alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker”, säger Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research.
Han nämner H&M som exempel på en ”omnikanal” som varit bra på detta. H&M har exempelvis en så kallad ”scan and buy”-app som gör att man kan använda mobilen för att scanna streckkoden på ett plagg i butik och beställa den i en annan storlek eller färg på nätet.
Strategin har fallit väl ut. H&M är idag ett av Sveriges största klädbolag på nätet.
”Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form”, säger Andreas Svensson på HUI Research.
Staffan Mörndal har en delvis annan bild.
”Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna”, säger han.
Samtidigt uppger han att många av Verdanes e-handelsbolag, som Babyshop och Royal Design, redan har butiker i den fysiska världen. Två undantag är just Boozt och Mathem.
Läs mer: Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager
”För Mathem har jag svårt att se en satsning på fysiska butiker. Inte heller Boozt, eftersom sortimentet så stort. Men när det gäller Royal Design är det väldigt logiskt med butiker”, säger Staffan Mörndal.