Hoppa till innehållet

E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

Börsplanerna ligger fast för e-handelsbolagen Boozt och Mathem. Det uppger Staffan Mörndal, partner på storägaren Verdane Capital, och spår en dramatisk butiksdöd de kommande åren.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.
Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital spår en snar butiksdöd i Sverige.Foto: Thinkstock, Di

Riskkapitalbolagen har plöjt ner miljardbelopp i e-handel de senaste åren. Riskkapitalbolaget Verdane Capital har gått i bräschen för branschen med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen. Minst två av dessa, klädbutiken Boozt och livsmedelsbutiken Mathem, ska börsnoteras de närmaste åren, enligt Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

”Boozt ska noteras 2017 och Mathem ska in på börsen 2018”, säger han.

Även portföljbolaget Royal Design kan noteras.

När det gäller detaljhandelns framtid har Staffan Mörndal stor tilltro till en hemlig rapport från Swedbank som Di uppmärksammade i fjol. Den hävdar att butikshandeln kommer att nå sin kulmen i år. Men redan nästa år spås e-handelns snabba tillväxt att tränga ut all tillväxt i butikshandeln, som spås krympa år för år de kommande tio åren.

”Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Trenden är tydlig. Men det är långt ifrån givet vilken takt utvecklingen får och vem vinner mest på vårt ökande nätshoppande.

”En stor del av e-handelsmarknadens tillväxt drivs just nu av fysiska butikskedjor alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker”, säger Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research.

Han nämner H&M som exempel på en ”omnikanal” som varit bra på detta. H&M har exempelvis en så kallad ”scan and buy”-app som gör att man kan använda mobilen för att scanna streckkoden på ett plagg i butik och beställa den i en annan storlek eller färg på nätet.

Strategin har fallit väl ut. H&M är idag ett av Sveriges största klädbolag på nätet.

”Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form”, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Staffan Mörndal har en delvis annan bild.

”Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna”, säger han.

Samtidigt uppger han att många av Verdanes e-handelsbolag, som Babyshop och Royal Design, redan har butiker i den fysiska världen. Två undantag är just Boozt och Mathem.

Läs mer: Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

”För Mathem har jag svårt att se en satsning på fysiska butiker. Inte heller Boozt, eftersom sortimentet så stort. Men när det gäller Royal Design är det väldigt logiskt med butiker”, säger Staffan Mörndal.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera