Hoppa till innehållet

E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort”

Investeraren Staffan Mörndal och e-handelsexperten Carin Blom menar att H&M:s nya modebutik Afound är ett steg i rätt riktning, om man lyckas med konststycket att nå ut i bruset.

Verdanes Staffan Mörndal och H&M:s vd Karl-Johan Persson brukar prata e-handel när de ses. Båda är storägare i Mathem, som säljer livsmedel på nätet.
Verdanes Staffan Mörndal och H&M:s vd Karl-Johan Persson brukar prata e-handel när de ses. Båda är storägare i Mathem, som säljer livsmedel på nätet.

Under onsdagen tog Sveriges största, och mest pressade modebolag, H&M, bladet från munnen och bekräftade ryktena om en ny nätbutik. Satsningen heter Afound och beskrivs som en marknadsplats för “off-price style hunting”. I grunden handlar det om att sälja rabatterade varor inom mode och livsstil. Butiken ska erbjuda en samlig av ”välkända varumärken för både dam och herr, såväl externa varumärken som H&M-koncernens egna”, enligt pressmeddelandet. 

Det är ju svårt att bli stor på nätet om man bara säljer sitt eget varumärke.

Afound ska lanseras både online och med fysiska butiker med början i Sverige under 2018. Den första butiken öppnar på Drottninggatan i Stockholm, parallellt med att den digitala marknadsplatsen lanseras i Sverige. 

Satsningen sker samtidigt som H&M:s aktie har fallit med 40 procent det senaste året till följd av försämrade marginaler, låg tillväxt och en e-handelssatsning som har svårt att lyfta.

E-handelsprofilen Staffan Mörndal tror att Afound är ett steg i rätt riktning för H&M. 

”Mycket hänger på om H&M lyckas hitta rätt mix av varumärken. Det är ju svårt att bli stor på nätet om man bara säljer sitt eget varumärke. Det finns undantag som Nike.com, men de flesta varumärken är inte starka nog att dra en massmarknad till sin egen sajt. H&M har ett starkt varumärke på vissa marknader. Men konsumenter handlar ofta inte varumärken, de handlar ”skor” eller ett visst plagg och då vill man ha många varumärken att välja på”, säger han.

Samtidigt tror han H&M har det som krävs för att hitta rätt mix och nå kritisk massa.

”Det kan bli stort! Om H&M lyckas få in den typen av varumärken som matchar deras egna, som Bestsellers Only, Vero Moda och Jack & Jones, så kan de skapa en egen nisch. Det hade varit riktigt intressant att se ett samarbete med Zara, Uniqlo eller Gap, men de är troligen för mycket konkurrenter för att göra något tillsammans. Det kan bli en sajt för fast fashion, med låga priser, brett sortiment och ung målgrupp”, säger han.

Han får stöd av Carin Blom, e-handelsexpert på Postnord. Hon tror att Afound har positiva framtidsutsikter.

”Det är ett steg i rätt riktning. Vi ser tydligt att handeln fungerar bra på andra plattformar där man samlar varumärken på ett och samma ställe, som till exempel Zalando och Amazon.”

Samtidigt påpekar hon att det finns en utmaning i att nå ut i bruset som ny aktör och nå konsumenten, då konkurrensen är stor i dag.

Samtidigt påpekar hon att det finns en utmaning i att nå ut i bruset som ny aktör

”I dag finns det redan stora, tunga varumärken och plattformar. Det måste vara attraktivt som konsument att handla där. Man måste känna att man får något extra”, säger hon.

Staffan Mörndal är partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital med drygt 20 e-handelsbolag som Babyshop, Caliroots och Royal Design i portföljen. Han är även ledamot i delägda Boozt, en börsnoterad modebutik som i likhet med Zalando och ASOS samlar en mängd varumärken på sin sajt, men har ett fokus på så kallade premiumvarumärken. 

Det är en annan affärsmodell där man ofta måste ta betalt för frakten.

”Eftersom H&M pratar om deal hunting och rabatterade varor kopplar jag satsningen till italienska Yoox. Även Zalando, ASOS och Boozt har separata sajter för att sälja gamla säsonger. Men det är alltid svårt. Man har ofta högre returer och lägre snittordrar för gamla kollektioner. Det är en annan affärsmodell där man måste ta betalt för frakten för att få ihop kalkylen”, säger han.

Staffan Mörndal sitter även i styrelsen för Mathem, där både Verdane Capital och H&M-bossen Karl-Johan Persson är delägare.

Generellt är Karl-Johan Persson väldigt intresserad av e-handel.

Brukar du snacka e-handel med Karl-Johan Persson?

"Ibland! Men vi har inte pratat om detta. Generellt är han ju väldigt intresserad av e-handel och mån om att anpassa H&M så det funkar både i fysiska butiker och online.”

Det lär dröja innan vi får veta vilka varumärken som ska ingå i H&M:s nya nätbutik Afound. På modejättens pressavdelning lägger man lockat på.

”Det kommer att vara en mix av externa märken och H&M-märken, men för tillfället kan vi inte ge mer information om vilka de externa märkena är. Vi kommer kunna ge mer information närmare lanseringen”, säger Iñigo Sáenz Maestre, presskontakt på H&M, till Di Digital.


Mer om H&M:s nya satsning i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kanh-mklazalandomednyanatbutikenafound-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera