Att betala parkeringsbiljetten via mobilen blir allt mer populärt. Och trenden drivs av den svenska parkeringsappen Easypark. Appen finns redan i Norden, Tyskland, Österrike, Italien, Spanien och Australien. Och man har cirka 2,5 miljoner registrerade kunder i 400 städer.
Utvecklingen går snabbt. På drygt två år har Easypark ökat sin marknadsandel i Stockholms stad från 8 till 30 procent.
”Vi har 13 avtal i Storstockholm, vilket gör att vi kan erbjuda tjänsten på gatan, på parkeringsplatser och snart även i garage och parkeringshus. Vi har avtal med allt från Stockholms stad och Stockholms kranskommuner, till kommersiella parkeringsoperatörer som Apcoa och Stockholm Parkering”, förklarar Johan Birgersson, vd och koncernchef för Easypark Group med huvudkontor i Stockholm.
Vi har fått många propåer från vissa industriella aktörer.
I dag går det att betala sin parkeringsbiljett med mobilen i nästan hela Sverige. Och Easypark tror att mobiltelefonen passerar parkeringsautomaten som den vanligaste betalmetoden i Sveriges storstäder inom ett par år.
”I vissa stadsdelar i London är man redan uppe i 85 procent. Samma sak gäller Fredriksberg utanför Köpenhamn i Danmark”, säger vd Johan Birgersson.
För Easypark går det bäst i Helsingfors och Köpenhamn där man har cirka 40 procent av parkeringsintäkterna.
I fjol omsatte Easyparks norska moderbolag 161 miljoner kronor och hade ett resultat före skatt på 6,7 Mkr. I år spås bolagets omsättning överstiga 210 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 8 miljoner kronor.
”Vår prognos för 2016 är en omsättning på 280 miljoner norska kronor”, säger Johan Birgersson i ett läge där en norsk krona är värd exakt en svensk krona.
Easypark tjänar pengar på att ta en transaktionsavgift på 10-15 procent ovanpå den vanliga p-avgiften. Det kan låta dyrt. Men Johan Birgersson försäkrar att kunderna sparar både tid och pengar på att använda appen.
”I snitt överbetalar kunderna 22-25 procent av parkeringsavgifterna när man betalar i automat. Med vår app sätter man sin förväntade sluttid. Man kan sedan förlänga den via telefonen, eller stoppa den när man kommer till bilen. Därmed betalar man bara för den tid man står parkerad”, säger han.
Andra fördelar är att Easypark samlar alla digitala kvitton på ett ställe. Företagskunder kan därmed få dessa skickade till sig månadsvis via en samlingsfaktura.
Tjänsten är även integrerad i Volvos navigationssystem Sensus Connect och andra biltillverkare står på tur.
Nästa stora innovation är det som i branschen kallas "parking guidance".
”Vår vision är att guida våra kunder till lediga parkeringsplatser. Vi erbjuder redan detta för vissa parkeringsplatser och garage där vi kan samla data i realtid. Men på sikt ska vi klara att samla in data överallt, även när det gällen p-platser på gatan i stadsmiljö”, säger Johan Birgersson.
Lyckas man bli en app som både hittar och tar betalt för parkering kan man lösa många andra problem samtidigt. Bilisters letande efter parkering står för 30 procent av utsläppen i en stad, enligt Birgersson. Det ökar trafikproblemen och kostar bilister tid och pengar.
De närmaste året hoppas Easypark gå in i ytterligare två länder.
”Vi bevakar länderna i Centraleuropa just nu”, säger Johan Birgersson.
Största ägare i Easypark är Verdane Capital som i februari 2012 köpte 61 procent av det marknadsledande mobilparkeringsbolaget Easypark för, enligt Di:s uppgifter, 250–300 miljoner kronor.
Idag värderas bolaget till cirka en miljard kronor, enligt uppgift till Di.
”Vi har fått många propåer från vissa industriella aktörer. Men vi har en tillväxt på 35 procent och vill utveckla våra tjänster ytterligare innan vi är öppna för en diskussion om att ta in en ny ägare eller sälja”, säger Henrik Aspén, partner på Verdane Capital.
Näst största ägare, med en andel på 20 procent, är Ledstiernan, ett av de ledande riskkapitalbolagen under dotcombubblan 1998-2000.
Resterande aktier ägs av grundaren Patrik Mossberg, ledningen, nyckelpersoner och styrelsen.