Hoppa till innehållet

Easypark närmar sig en miljardvärdering - omsätter 210 Mkr i år

Svenska parkeringsappen Easypark Group värderas till cirka en miljard kronor, enligt uppgift till Di. Bolaget är idag verksamt i nio länder och spås omsätta 210 miljoner kronor i år.

Easyparks vd Johan Birgersson.
Easyparks vd Johan Birgersson.Foto: Pressbild

Att betala parkeringsbiljetten via mobilen blir allt mer populärt. Och trenden drivs av den svenska parkeringsappen Easypark. Appen finns redan i Norden, Tyskland, Österrike, Italien, Spanien och Australien. Och man har cirka 2,5 miljoner registrerade kunder i 400 städer.

Utvecklingen går snabbt. På drygt två år har Easypark ökat sin marknadsandel i Stockholms stad från 8 till 30 procent.

”Vi har 13 avtal i Storstockholm, vilket gör att vi kan erbjuda tjänsten på gatan, på parkeringsplatser och snart även i garage och parkeringshus. Vi har avtal med allt från Stockholms stad och Stockholms kranskommuner, till kommersiella parkeringsoperatörer som Apcoa och Stockholm Parkering”, förklarar Johan Birgersson, vd och koncernchef för Easypark Group med huvudkontor i Stockholm.

Vi har fått många propåer från vissa industriella aktörer.

I dag går det att betala sin parkeringsbiljett med mobilen i nästan hela Sverige. Och Easypark tror att mobiltelefonen passerar parkeringsautomaten som den vanligaste betalmetoden i Sveriges storstäder inom ett par år.

”I vissa stadsdelar i London är man redan uppe i 85 procent. Samma sak gäller Fredriksberg utanför Köpenhamn i Danmark”, säger vd Johan Birgersson.

För Easypark går det bäst i Helsingfors och Köpenhamn där man har cirka 40 procent av parkeringsintäkterna.

I fjol omsatte Easyparks norska moderbolag 161 miljoner kronor och hade ett resultat före skatt på 6,7 Mkr. I år spås bolagets omsättning överstiga 210 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 8 miljoner kronor.

”Vår prognos för 2016 är en omsättning på 280 miljoner norska kronor”, säger Johan Birgersson i ett läge där en norsk krona är värd exakt en svensk krona.

Easypark tjänar pengar på att ta en transaktionsavgift på 10-15 procent ovanpå den vanliga p-avgiften. Det kan låta dyrt. Men Johan Birgersson försäkrar att kunderna sparar både tid och pengar på att använda appen.

”I snitt överbetalar kunderna 22-25 procent av parkeringsavgifterna när man betalar i automat. Med vår app sätter man sin förväntade sluttid. Man kan sedan förlänga den via telefonen, eller stoppa den när man kommer till bilen. Därmed betalar man bara för den tid man står parkerad”, säger han.

Andra fördelar är att Easypark samlar alla digitala kvitton på ett ställe. Företagskunder kan därmed få dessa skickade till sig månadsvis via en samlingsfaktura.

Tjänsten är även integrerad i Volvos navigationssystem Sensus Connect och andra biltillverkare står på tur.

Nästa stora innovation är det som i branschen kallas "parking guidance".

”Vår vision är att guida våra kunder till lediga parkeringsplatser. Vi erbjuder redan detta för vissa parkeringsplatser och garage där vi kan samla data i realtid. Men på sikt ska vi klara att samla in data överallt, även när det gällen p-platser på gatan i stadsmiljö”, säger Johan Birgersson.

Lyckas man bli en app som både hittar och tar betalt för parkering kan man lösa många andra problem samtidigt. Bilisters letande efter parkering står för 30 procent av utsläppen i en stad, enligt Birgersson. Det ökar trafikproblemen och kostar bilister tid och pengar.

De närmaste året hoppas Easypark gå in i ytterligare två länder.

”Vi bevakar länderna i Centraleuropa just nu”, säger Johan Birgersson.

Största ägare i Easypark är Verdane Capital som i februari 2012 köpte 61 procent av det marknadsledande mobilparkeringsbolaget Easypark för, enligt Di:s uppgifter, 250–300 miljoner kronor.

Idag värderas bolaget till cirka en miljard kronor, enligt uppgift till Di.

”Vi har fått många propåer från vissa industriella aktörer. Men vi har en tillväxt på 35 procent och vill utveckla våra tjänster ytterligare innan vi är öppna för en diskussion om att ta in en ny ägare eller sälja”, säger Henrik Aspén, partner på Verdane Capital.

Näst största ägare, med en andel på 20 procent, är Ledstiernan, ett av de ledande riskkapitalbolagen under dotcombubblan 1998-2000.

Resterande aktier ägs av grundaren Patrik Mossberg, ledningen, nyckelpersoner och styrelsen.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera