Easyparks koncernchef och delägare Johan Birgersson.

Easyparks algoritmer ska hjälpa dig hitta p-plats

Utmaningar längs den digitala vägen SPONSRAT AV Cognizant

Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT

Zalando bygger lager i Sverige

Christina Stenbecks Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando. Det tyska e-handelsbolaget är en av de största aktörerna i Sverige.

Zalando spräcker ny miljardvall – men aktien faller

Christian Landgren, Iteams vd, ska ta fram ett nytt kompetensverktyg för Arbetsförmedlingen.

De ska ta fram nyanländas kompetenstest

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Easyparks algoritmer ska hjälpa dig hitta p-plats

Easyparks koncernchef och delägare Johan Birgersson.
Easyparks koncernchef och delägare Johan Birgersson.
Parkeringsappen Easypark ökade omsättningen till 300 miljoner kronor under 2016. I år ska man lansera en ny tjänst för att guida bilister till lediga parkeringsplatser.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska parkeringsappen Easypark (NTL) fortsätter sin snabba frammarsch i Europa och Australien. I fjol köpte man två bolag och ökade omsättningen med 40 procent. Och under 2017 hoppas man omsätta 400 miljoner kronor. Senare i år lanserar bolaget en ny tjänst för att låta bilister i realtid se tillgängliga parkeringsplatser och hitta snabbaste vägen dit.

”Vi är mitt inne i en tillväxtfas och ansluter fler städer, p-operatörer och bilister hela tiden. Vår nya tjänst blir en riktig game changer”, säger koncernchef och delägare Johan Birgersson.

Easypark har vuxit fort sedan riskkapitalbolaget Verdane Capital (NTL) köpte 61 procent av bolaget 2012 för 250–300 Mkr, enligt uppgift till Di Digital. Sedan dess har bolaget vuxit utan att ta in nytt riskkapital.

Vi hoppas bli först ut med att erbjuda en tjänst som med stor precision guidar till närmaste lediga parkeringsplats

Under 2016 köpte Easypark två bolag: israeliska Parko, en app för att snabbt hitta ledig gatuparkering, samt den tyska konkurrenten Mobile City, med verksamhet i Tyskland, Österrike och Frankrike. Men merparten av tillväxten har dock varit organisk, enligt bolaget.

Läs mer: Easypark köper tysk p-jätte

Easyparks preliminära siffror visar att omsättningen ökade med 40 procent till 300 Mkr under 2016. Rörelsemarginalen för koncernen förväntas bli närmare 15 procent, upp från 8 procent under 2015.

”Vi har sedan vår omstart 2012 fokuserat på att få en skalbar affär. Bolaget är riggat för att bli globalt. Lönsamheten ökar ju större vi blir”, säger Johan Birgersson.

För 2017 är målsättningen att nå en omsättning på 400 Mkr. Det skulle innebära en tillväxt på 33 procent.

”Resultatet är osäkert då vi håller på att öka investeringarna ytterligare för området ’parking guidiance’. Detta efter att nu har integrerat Parkos teknologi till vår plattform”, förklarar Johan Birgersson.

Under 2017 hoppas Easypark lansera en ny tjänst som guidar bilister till tillgängliga parkeringsplatser i realtid.

”Vi hoppas bli först ut med att erbjuda en tjänst som med stor precision guidar till närmaste lediga parkeringsplats. Vi är störst i Europa och är ledande inom de algoritmer som kan förutspå tillgängligheten på parkeringsplatser”, säger koncernchefen.

Ambitionen är att lansera tjänsten under sista kvartalet i år i en rad utvalda städer.

”Vi hoppas lansera i någon av de större städerna i Sverige, samt i några storstäder i Europa”, säger Easyparks vd Johan Birgersson.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post