Hoppa till innehållet

Edgeware utökar kundkretsen och växer snabbt

Medan linjär-tv tappar noterar streamingbolaget Edgeware som gick till börsen i december en försäljningsökning på 30 procent.

Joachim Roos, vd för Edgeware. Foto: Amanda Lindgren
Joachim Roos, vd för Edgeware. Foto: Amanda LindgrenFoto: Amanda Lindgren

I december förra året gick Edgeware till Stockholmsbörsen. Bolaget säljer hård- och mjukvaruprodukter till bland annat telekom- och kabeloperatörer som strömmar rörlig bild.
Bolaget är alltså väl positionerat att ta del av en marknad som växer i takt med att tittandet på tablå-tv sjunker samtidigt som tittandet på film och tv via internet ökar 

Läs mer: Analys av Edgeware inför noteringen

Nu kommer bokslutet för hela 2016 och det fjärde kvartalet. Det visar på en snabb försäljningstillväxt.

Vid 09.20-tiden handlades Edgewares aktie upp 4,29 procent till 36,50 kronor.

För helåret 2016 landade omsättningen på 252,3 miljoner kronor, upp 23,9 procent. EBIT uppgick till 34,3 miljoner kronor under året jämfört med 13,3 miljoner kronor under 2015.

I det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 30,6 procent till 84,6 miljoner kronor. EBIT landade på 10 miljoner kronor jämfört med 4,6 miljoner kronor samma kvartal året innan.

Mellan 2007 och 2016 ökade Edgware i snitt omsättningen med 41 procent om året, men från en liten bas.

Vd Joachim Roos noterar att tillväxten i det fjärde kvartalet inte berodde på någon enskild kund. Under året minskade beroendet av ett fåtal kunder och bolaget har nu flera "stora kunder", skriver Joachim Roos.

Edgewares vd ser med tillförsikt på 2017. 

"Vi ser varje dag att den förväntade marknadstillväxten blir verklighet", skriver Joachim Roos i vd-ordet.

Han tror att Edgeware kommer att kunna nå sina finansiella mål. De innefattar bland annat att den årliga organiska tillväxten ska överskrida 20 procent och att den långsiktiga EBIT-marginalen ska vara över 15 procent.

Innan börsnoteringen tog Edgeware in 180 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Creandum har även Micron Ventures och Amadeus Capital Partners, som bland annat investerat i ögonstyrningsbolaget Tobii, gått in som delägare.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera